University of Twente Student Theses

Login

De markt voor onbemande vrachtvliegtuigen

Prent, S. (2013) De markt voor onbemande vrachtvliegtuigen.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoek wordt een overzicht gegeven van de variabelen en voorwaarden die van invloed zijn op het succesvol in de markt zetten van onbemande vrachtvliegtuigen (OVV's). In de gebruikte methode is allereerst gekozen om luchtvrachtvervoer te vergelijken met behulp van bestaande vliegtuigen. In het geval van de OVV is gekozen voor de Saab 340B met 3,85 ton laadruimte. Daarna zijn aannames gedaan over de routes die het vliegtuig zou moeten gaan vliegen. Er is gekozen voor trajecten die beginnen met wegvervoer, daarna vliegvervoer en daarna weer wegvervoer (van deur tot deur). Er zijn trajecten getest op lange en korte afstanden, van en naar luchthavens en naar centra van middelgrote steden. In totaal zijn er vijftien van deze routes getest. Er werd een vergelijking gemaakt tussen verschillende typen luchtvrachtvervoer. Zo is er vergeleken met middelgrote en grote vrachtvliegtuigen, bellyfreight en een viertal verschillende OVV's. De OVV's zijn gevarieerd in snelheden (355 km/h of 467 km/h) en in scenario-keuze. Het eerste scenario bestaat uit OVV's die alleen naar bestaande luchthavens vliegen met commerciële bediening. Het tweede scenario bestaat uit OVV's die vliegen naar iedere luchthaven, vliegveld of landingsstrip, open of gesloten, militair of civiel. De luchtvracht werd vergeleken op basis van verschillende variabelen die zijn opgesteld. Het onderzoek richt zich vooral op variabelen die door het product zelf worden ingegeven zoals de prijs en snelheid van het vervoer. Er is ook aandacht voor variabelen die minder zijn te beïnvloeden zoals de kwaliteit van service en de veiligheid van het vervoer van goederen. Naar aanleiding van de scenario’s die getest zijn, zijn er conclusies getrokken. De uitkomsten van het onderzoek zijn zowel kwantitatief als kwalitatief. De belangrijkste conclusies zijn:  De markt waarin een OVV operereert is een markt waarin geen direct conventioneel vrachtvervoer of bellyfreight mogelijk is.  De markt waarin een OVV opereert is een markt waar de te vervoeren goederen in kleine hoeveelheden aangeboden worden.  De afstand tussen twee locaties is groter dan de grens waarop een product beter vervoerd kan worden per vrachtwagen. Deze grens is ongeveer 291 kilometer in ontwikkelingslanden en groter dan 570 kilometer in ontwikkelde landen. In minder ontwikkelde gebieden heeft de OVV dus meer kans om een succes te worden.  De markt waarin een OVV opereert is een markt waarin de te vervoeren goederen klein en licht genoeg zijn om met een OVV vervoerd te kunnen worden.  De markt waarin een OVV opereert is een markt waarin de te vervoeren goederen waardevol zijn en met tijdsdruk moet worden vervoerd.  Het ideale gebied waarin de OVV opereert is een gebied waarin de infrastructuur (rail, water, weg) zo slecht mogelijk is. Dit heeft ermee te maken dat de OVV 'over de slechte infrastructuur heen vliegt', en daarmee een enorm voordeel kan halen. Een voordeel dat dus steeds groter wordt naar mate de infrastructuur slechter is. De aannames en uitgangspunten die zijn gemaakt worden door het hele verslag heen uitgewerkt. Een kort overzicht met deuitgangspunten is te vinden in bijlage 4.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63037
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page