University of Twente Student Theses

Login

Het ontwerpen van een olievulpijp voor de Citroen 2cv6 of een product dat de functie overneemt

Bakker, Robbert (2012) Het ontwerpen van een olievulpijp voor de Citroen 2cv6 of een product dat de functie overneemt.

[img]
Preview
PDF
2MB
[img]
Preview
PDF
262kB
Abstract:De opdracht van deze bacheloropdracht komt van Burton 2cv Parts, een bedrijf dat onderdelen vervaardigt voor de lelijke eend. Zij zijn op zoek naar een product dat de originele olievulpijp kan vervangen of de problemen met de huidige vulpijp kan verhelpen.De vulpijp heeft namelijk een belangrijke functie die veel mensen niet inzien, het creëren van een onderdruk in het carter. Om dit te bewerkstelligen zitten in de vulpijp verschillende rubber ventielen die over een langere periode uitharden en hun werking verliezen. Deze rubbers zijn helaas niet gemakkelijk te vervangen. Er moet dus een product worden ontworpen dat de vulpijp kan vervangen of het probleem kan verhelpen.Er zijn tijdens de bacheloropdracht drie verschillende opties uitgewerkt: 1. Een extra ventiel toevoegen dat de functie overneemt 2. Een revisieset ontwerpen waarmee de rubber ventielen te vervangen zijn 3. Een compleet nieuwe vulpijp ontwerpen Extra ventiel Alle lucht die uit de vulpijp komt gaat via een slang naar het luchtfilter. Er is een ontwerp gemaakt waarbij het ventiel geïntegreerd is in deze ontluchtingsslang. De grootste uitdaging was hierbij om het geheel uit één mal te laten komen zodat er geen nabewerking nodig was. Dit is gelukt door gebruik te maken van twee lange inserts die beide één kant van het ventiel vormgeven. Revisieset De revisierubbers waren reeds aanwezig bij Burton, deze waren ooit geproduceerd bij een eerdere poging om vulpijpen te reviseren. De vulpijp is namelijk op de felsnaad open te slijpen waarna hij uiteen valt en de rubbers gemakkelijk te vervangen zijn. Het probleem zit hem echter niet in het openmaken of het vervangen van de rubbers maar vooral in het weer in elkaar zetten van de vulpijp. De felsnaad is immers kapot en er kan niet gelast worden omdat de rubbers dan direct vulkaniseren. De geopperde oplossing is een intern draadeind dat zowel aan de boven als onderkant van de vulpijp een aangrijppunt heeft. Met een moer op dit draadeind kunnen de twee vulpijp helften stevig en lekvrij tegen elkaar aan gedraaid worden. Compleet nieuwe vulpijp Voor het herontwerpen van de vulpijp is een bestaande kunststof vulpijp als voorbeeld genomen. Deze werkte helaas niet, er zaten geen ventielen in, maar dit was gemakkelijk aan te passen. De voordelen van een kunststof vulpijp is dat er erg veel vormvrijheid is om extra features toe te passen. Zo zijn er inhammen gemaakt om de montage te vergemakkelijken en is de bedrijfsnaam op de vulpijp gedrukt. Een ander voordeel is dat het erg goedkoop is om een vulpijp in kunststof te gieten. De vulpijp maakt gebruik van standaard ventielen die gemakkelijk te vervangen zijn door de vulpijp te demonteren. Dit kan binnen enkele minuten gebeuren
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63129
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page