Instructies voor het Aanleren van Computervaardigheden en het Effect van Schakelen tussen Traditionele en Nieuwe methoden

Foppen, Jan Willem (2013) Instructies voor het Aanleren van Computervaardigheden en het Effect van Schakelen tussen Traditionele en Nieuwe methoden.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Door de vele ontwikkelingen die de computerindustrie en het internet de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, is er steeds meer interesse naar digitaal lesmateriaal. In deze studie zijn instructievideo’s ontworpen voor softwaregebruik (Word). De video’s zijn gebaseerd op richtlijnen uit onderzoek naar handleidingen (minimalisme en 4-Componenten model) en de ontwerprichtlijnen van Plaisant en Shneiderman (2005). In de video conditie kregen de leerlingen een inleiding via instructie video’s, over wat er geleerd ging worden (conceptuele informatie) en de directe instructie via een handleiding, over hoe zij het moesten uitvoeren (procedurele informatie). In de handleiding conditie werd de inleiding gegeven via een handleiding en de directie instructie via instructie video’s. In totaal hebben 56 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs deelgenomen aan het experiment. De resultaten geven aan dat er in beide condities een significant leereffect is. De video conditie heeft een klein, niet significant, hoger leereffect dan de handleiding conditie. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op kennisretentie en of het verkregen leereffect over tijd stand houdt. Voor de generaliseerbaarheid van dit onderzoek kan er ook gekeken worden naar of het gevonden effect ook op andere basisscholen in Nederland aanwezig is.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63203
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page