Ontwerp van een spelpaneel voor buitengebruik als toevoeging op het assortiment van Instore Kids Corners te Dronten

Driever, Joost (2013) Ontwerp van een spelpaneel voor buitengebruik als toevoeging op het assortiment van Instore Kids Corners te Dronten.

[img]
Preview
PDF
16MB
Abstract:De opdracht die centraal staat in dit bachelorverslag is om een spelpaneel te ontwerpen voor het bedrijf Instore Kids Corners(IKC) te Dronten. Daarbij moest het spelpaneel geschikt zijn voor buitentoepassingen en aansluiten op het assortiment van IKC. De vraag naar een dergelijk product komt van grote pretparken en themaparken in warme gebieden (florida, california) waar vaak lange wachtrijen staan voor de attracties. De spelpanelen van IKC houden kinderen rustig en geconcentreerd bezig met educatieve spelletjes. Een buitenexemplaar bestaat nog niet, maar zou in de omgeving van een wachtruimte een uitkomst kunnen bieden voor onrustige en vervelende kinderen. De eerste stap in het ontwerpproces bestaat uit een uitgebreide analyse. In de analyse zijn producten van IKC geanalyseerd naast de producten van de concurrenten op de markt. Daarna is een uitgebreide doelgroepanalyse uitgevoerd waaruit een schema is voortgekomen waarmee te een ontwerp te toetsen is op de geschiktheid voor de doelgroep. De analyse bevat naast deze punten ook een omgevingsanalyse die in gaat op de omgeving van wachtrijen en pretparken, en een stuk over geschikte materialen voor de constructie. De analyse van de bovenstaande onderwerpen resulteert in een onderbouwd programma van eisen, en een ontwerpschema. Het programma van eisen is een lijst met de eisen waar het ontwerp aan moet voldoen om realiseerbaar te zijn volgens de analyse. Het ontwerpschema gaat in op de interesses, cognitieve vaardigheden en spelvoorkeuren van de doelgroep, zodat hiermee de gemaakte ontwerpen getoetst kunnen worden op geschiktheid voor de doelgroep. Na de analyse is er een ideegeneratie uitgevoerd waarin verschillende mogelijke spelborden en constructies zijn geschetst. In drie rondes zijn eerst veel ideeën gegenereerd en daarna weer gefilterd. Op die manier zijn er uiteindelijk 5 concepten overgebleven die verder zijn uitgewerkt. In de conceptfase van het verslag is per concept uitgediept wat de werking en het uiterlijk zo moeten worden. Daarna worden de concepten vergeleken met elkaar, en getoetst aan het programma van eisen en het ontwerpschema. De conceptfase eindigt met een gefundeerde keuze van het meest geschikte concept de mandala draaipuzzel. Dit spelpaneel combineert een spelletje van vormen zoeken en herkennen, oorzaak/gevolg koppelen en een afbeelding construeren in een simpel cirkelvormig ontwerp. In de laatste fase van de opdracht is de constructie van de mandala draaipuzzel verder uitgewerkt door een voorgestelde indeling van de onderdelen te maken. Vervolgens is een lijst met onderdelen bepaald, voorzien van hun functies en vastleggingen binnen het ontwerp. Als laatste uitwerking is van alle onderdelen bepaald uit welk materiaal ze vervaardigd moeten worden, en met welke bewerkingsmethode ze bewerkt moeten worden. De uitwerking resulteert in een volledig gemodelleerd product met onderdelen en materialen. Dit uiteindelijke paneel is stoot en schade bestendig, bestand tegen weerinvloeden, makkelijk op een ondergrond op ondersteuning te bevestigen, en natuurlijk het belangrijkst; leuk voor de kinderen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63206
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page