University of Twente Student Theses

Login

Operations management competenties : de vraag vanuit het bedrijfsleven

Rozema, L. (2013) Operations management competenties : de vraag vanuit het bedrijfsleven.

[img] PDF
858kB
Abstract:Het doel van dit onderzoek is om een theoretisch model op te stellen dat alle OM kennis en vaardigheden bevat en met behulp van dit model te kijken wat er op het gebied van OM door het bedrijfsleven in Nederland gevraagd wordt van studenten die net zijn afgestudeerd. Eerder onderzoek dat is gedaan heeft voornamelijk kennisgebieden behandeld, dit onderzoek zal dit repliceren en kijken in hoeverre de vraag van het Nederlandse bedrijfsleven overeenkomt met dat uit eerder onderzoek. Verder is er weinig onderzoek gedaan over OM vaardigheden en is er geen consensus over welke vaardigheden het meest belangrijk worden gevonden. Dit onderzoek moet hier inzichten in geven. De resultaten van dit onderzoek kan de Universiteit Twente gebruiken om de opleidingen in te richten. In dit onderzoek is eerst bepaald wat competenties zijn binnen het vakgebied operations management. Deze competenties bestaan uit kennis en vaardigheden die ook weer onder te verdelen zijn. De competenties zijn weergegeven in een model dat gebruikt is in de rest van het onderzoek. Op basis van dit model is een vragenlijst opgesteld dat naar 600 bedrijven is gestuurd om het onderlinge belang van verschillende competenties te bepalen. Hier is gekeken naar verschillende kennisgebieden, vaardigheden, en het verband tussen kennis en vaardigheden in het algemeen. De resultaten laten zien dat de kennisgebieden die strategisch van aard zijn en een kritieke factor zijn om een competitief voordeel te behalen het meest belangrijk worden gevonden. Dit zijn operations strategy, quality management & process improvement, en supply chain management. Deze resultaten komen vrijwel overeen met eerder gedaan onderzoek, wat betekent dat de vraag van het Nederlandse bedrijfsleven niet erg verschilt met de vraag van het onderzochte bedrijfsleven in het buitenland. Verder worden de probleemoplossende vaardigheden als meest belangrijk beschouwd. Daarachter volgen cognitieve vaardigheden, effectieve communicatie, effectief zelf management en een effectieve uitvoering in team omgeving. Als minst belangrijk beschouwd zijn de kwantitatieve methoden en technieken. Kennis wordt ongeveer van gelijk belang gevonden als cognitieve en intellectuele vaardigheden en persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden. Specifieke business en management vaardigheden worden als minst belangrijk beschouwd. Om de cognitieve en intellectuele vaardigheden te verbeteren wordt aanbevolen om te kijken naar de mate van connectie met de praktijk. Dit wordt gedaan door middel van case studies, werkervaring, stages, projecten, marktonderzoeken en gastsprekers. Ook kunnen er professoren met een verleden in het bedrijfsleven worden aangesteld. Verder kan er focus op persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden worden gelegd binnen vakken. Er kan benadrukt worden dat verbetering op deze vaardigheden ook een leerdoel is binnen een vak. Misschien kan er zelfs een people management vak worden geïntroduceerd. Het is ook belangrijk om te laten zien dat cognitieve en intellectuele vaardigheden en persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden belangrijk worden gevonden door het bedrijfsleven. Hierdoor weten studenten waarom ze projecten in teams, presentaties, case studies, gastsprekers en stages moeten doen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63307
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page