University of Twente Student Theses

Login

Tekenen en concept mappen voor beter tekstbegrip - Een onderzoek naar de representatievormen tekenen en concept mappen in het natuuronderwijs bij leerlingen uit groep 7 en 8.

Olthof, Aniek (2013) Tekenen en concept mappen voor beter tekstbegrip - Een onderzoek naar de representatievormen tekenen en concept mappen in het natuuronderwijs bij leerlingen uit groep 7 en 8.

[img] PDF
417kB
Abstract:Het doel van dit onderzoek was het vergelijken van het effect van de instructievormen tekenen en concept mappen op het tekstbegrip van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Er werd hierbij rekening gehouden met de tekenvaardigheid van de leerlingen. Een kwart van de leerlingen werd gevraagd hardop te denken om inzicht te krijgen in de denkwijze van leerlingen. Hierdoor kon inzicht worden gekregen in hoe vaak leerlingen zich bezig houden met esthetische aspecten en of leerlingen relaties tussen concepten benoemen. Onzekerheid werd hier ook bij meegenomen. In totaal namen 64 leerlingen van 3 verschillende basisscholen uit Enschede deel. De leerlingen kregen twee kennistoetsen waarvan er een ook voor het onderzoek afgenomen werd om de tekstbegrip van de tekst over fotosynthese te meten. De leerlingen maakten de tekeningen en concept maps op een tekentablet. De resultaten toonden een leereffect aan van beide representatievormen, wat overeenkomt met de literatuur. Er zijn in tegenstelling tot de verwachtingen echter geen significante verschillen gevonden tussen tekenen en concept mappen op de kennistoetsen of op het aantal gerepresenteerde concepten en processen in de tekeningen en concept maps. Dit is interessant omdat leerlingen meer moeite hebben met het construeren van een concept map dan een tekening omdat leerlingen over het algemeen hier niet mee bekend zijn. Tekenen lijkt hiervoor een goede oplossing omdat het dezelfde resultaten geeft. De tekenvaardigheid bleek in dit onderzoek geen invloed te hebben en er is geen bewijs gevonden dat leerlingen in de concept map conditie meer relaties benoemen. Wel is gevonden dat leerlingen die tekeningen maken meer esthetische aspecten benoemen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63316
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page