Welke toegevoegde waarde biedt NIBVA aan de klant?: hoe is dit in en bedrijfspland te verwerken?: business model en implementatie

Dijkstra, N. (2013) Welke toegevoegde waarde biedt NIBVA aan de klant?: hoe is dit in en bedrijfspland te verwerken?: business model en implementatie.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:AANLEIDING EN PROBLEEM Sinds 2008 is de richtlijn vakbekwaamheid ingevoerd om een standaard te stellen waaraan de beroepschauffeurs in de Europese Unie aan moeten voldoen. Vanuit deze richtlijn is het verplicht voor de beroepschauffeurs om eens in de 5 jaar nascholing te volgen. Vanuit het bedrijf Dation, leverancier van planning en administratiesoftware voor rijscholen, is er het idee om een portaal op te zetten om rijscholen en chauffeurs bij elkaar te brengen met betrekking tot de nascholing. Om dit idee te onderbouwen is dit onderzoek opgezet om te bepalen hoe een aansluitend bedrijfsplan te schrijven waarmee NIBVA, het nascholingsportaal, in de markt gezet kan worden. Hierin vraagt Dation zich af wat het Nationaal Instituut voor Beroepsopleidingen en Vakbekwaamheid (NIBVA) als toegevoegde waarde kan bieden aan de klanten. Dit onderzoek geeft een goed beeld wat er in een bedrijfsplan hoort en wat speerpunten zijn om te bepalen en uit te drukken welke toegevoegde waarde een bedrijf kan leveren en uitdragen. ONDERZOEK Het onderzoek om de toegevoegde waarde te bepalen en te communiceren heeft plaatsgevonden vanuit een vierdelige benadering. Daarin bestaat het uit de volgende delen: Waarmee is de toegevoegde waarde te leveren? (Choose the value) Hierin wordt een beschrijving van het bedrijf gegeven met daarin de werking en de behoefte van de klant. Daaruit volgt een Unique Selling Proposition. Stakeholder perspective markt Hierin worden verschillende markten beschreven die betrekking hebben op het domein van NIBVA, dus daar wordt gekeken naar de omgeving, de doelgroep, de concurrenten en de interne markt (het personeel). Provide the value (toegevoegde waarde leveren) Hierin wordt uitgelegd welke manier van uitvoering er is, dus welke stappen doorlopen worden bij de invoering. De verwachte product lifecycle vanuit de mogelijke risico’s en wat daar tegen gedaan kan worden. hierop volgt een financiële prognose. Dit gecombineerd geeft een Operating Model. Communicate the value (Commercialisering) Hierin wordt uitgelegd hoe de gevonden waarde geleverd kan worden, ofwel hoe het te commercialiseren is. Hierin wordt het volgende weergegeven: de bijbehorende website met strategie, brochure, salespresentatie en de opzet van het bedrijfsplan. CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN Uit het onderzoek volgde dat NIBVA een toegevoegde waarde kan bieden met haar onafhankelijkheid, het transparant maken van de cursussen, het waarderingssysteem en het regelen van de planning en facturering. NIBVA moet zich richten op beide deelmarkten, eerst de transportbedrijven, dan volgen de rijopleiders vanzelf. Vanuit de marktanalyse volgt dat de target markt van deze transportbedrijven ligt in het middensegment, dit zijn de iets grotere transporteurs die veel voordelen ondervinden van NIBVA door de administratieve besparing en de vermindering in kosten door het zoeken en vergelijken van de geschikte cursussen. Uit de verdienmodellen volgt dat de te maken omzet best laag uitvalt, wel liggen er mogelijkheden tot internationaal uitbreiden, dus moet er vanuit Dation nagedacht worden over de plannen, NIBVA zal geen korte termijn plan worden met grote verdiensten maar kan in de toekomst wel groot aanslaan.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Dation b.v., Enschede
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63472
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page