Het gebruik van sociale media in midden- en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente

Eshuis, E. (2013) Het gebruik van sociale media in midden- en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Het gebruik van sociale media lijkt steeds belangrijker te worden, maar een groot deel van de midden-­‐ en kleinbedrijven maakt hier nog geen gebruik van. Dit geldt ook voor midden-­‐ en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente. Deze bachelorscriptie, ter afronding van de bacheloropleiding Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, is het resultaat van een onderzoek naar hoe midden-­‐ en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente op een zinvolle manier gebruik kunnen maken van sociale media. De onderzoeksvraag die centraal staat, is: Hoe kunnen midden-­ en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente op een zinvolle manier gebruik maken van sociale media? Ten eerste is er literatuuronderzoek verricht. Op basis daarvan en ter aanvullen daarop zijn er zeven interviews afgenomen bij kledingzaken binnen Twente. Daarnaast is er via Facebook een enquête verspreid, met een respons van 44. Om de uitspraken van de verschillende geïnterviewden met elkaar te kunnen vergelijken, zijn de interviews volledig getranscribeerd en vervolgens gecodeerd. De resultaten van de interviews en enquête zijn, waar mogelijk, vergeleken met de huidige literatuur. Het blijkt dat respectievelijk, Facebook, Twitter en Youtube de meest gebruikte typen sociale media (op basis van dagelijks gebruik in Nederland) zijn. Facebook en eventueel Twitter lijken het meest geschikt voor midden-­‐ en kleinbedrijven binnen de kledingbranche in Twente. Het gebruik van sociale media kan naamsbekendheid, merkbetrokkenheid en mond tot mond reclame opleveren. Daarnaast kan het extra klanten naar de winkel brengen en stimuleert het mogelijk de verkoop. Typen berichten die over het algemeen het meeste effect hebben, zijn berichten met informatie of foto’s over de collectie en berichten met daarin aanbiedingen of acties. Tot slot lijken er nog een aantal punten van belang, onder andere: -­‐ Overeenstemming tussen verschillende typen sociale media (wanneer er gebruikt wordt gemaakt van meer dan een type sociale media). -­‐ Overeenstemming tussen sociale media en traditionele media. -­‐ Het up-­‐to-­‐date houden van de sociale media (één keer tot meerdere malen per week nieuwe berichten) en het stimuleren van interactie met klanten.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63682
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page