University of Twente Student Theses

Login

Wij staan voor ambitie: naamsbekendheid via sociale- en internetmarketing binnen Staan Finance & Consulting

Broekhuizen, H. (2013) Wij staan voor ambitie: naamsbekendheid via sociale- en internetmarketing binnen Staan Finance & Consulting.

[img] PDF
2MB
Abstract:Deze thesis omvat een onderzoek om voor Staan Finance & Consultancy de online aanwezigheid onder de loep te nemen. Bij start van het onderzoek staat Staan Finance & Consultancy op het punt om een nieuwe website te lanceren wat wordt aangegrepen om eens grondig onderzoek te doen in hoeverre de online aanwezigheid invulling geeft aan de daadwerkelijke behoeftes van de organisatie en wat de verbetermogelijkheden zijn. Als eerste onderdeel van het onderzoek wordt een literatuur studie uitgevoerd en worden de begrippen internetmarketing en social media uitgewerkt en toegelicht. Daarna wordt er een literatuur studie gedaan om inzicht te verkrijgen in hoe internetmarketing en social media in de marketing strategie te is plaatsen. Hierbij wordt onder meer het model van Constantinides toegelicht, welke gebruik maakt van een piramide van 4 niveaus waarbij een marketing strategie van onderaf opgebouwd moet worden om social media tot een succesvol marketing instrument in te zetten. Tevens worden er enige social media modellen onderzocht, welke gehanteerd kunnen worden om vast te stellen in welke ‘volwassenheidsfase’ een organisatie zich bevindt en om de ROI van social media vast te stellen. Het onderzoek en analyse deel begint met een onderzoek op het creëren van een goed inzicht in de strategische doelstellingen van Staan. Vanuit de strategische doelstellingen wordt door middel van een interview gehouden met Danny ’t Hoen, partner van Staan, en het verwerken van een uitgebreide vragenlijst de online doelstelling aangescherpt: ‘De naamsbekendheid van Staan te vergroten door internet en social media zo vorm te geven dat dit een effectieve ondersteuning verzorgd in het verhogen van de acquisitie en het aantrekken van gekwalificeerde professionals’. Daarbij moet de informatie online zeer duidelijk en zichtbaar overeenkomen met waar Staan als organisatie voor staat. Vervolgens is de doelgroep van Staan in kaart gebracht volgens het STP-proces (Segmentation, Targeting, Positioning). Hierna wordt een onderzoek en analyse gedaan om te komen tot duidelijke inzichten en aandachtspunten hoe onder meer zoekmachineoptimalisatie, reclamebanners, weblogmarketing, e-mailmarketing, Twitter, Facebook en LinkedIn in te zetten voor een bedrijf als Staan met een dergelijke online doelstelling. Daarnaast worden uitgebreide onderzoeken en analyses gedaan welke rol social media in het dagelijkse persoonlijke, sociale en zakelijke leven speelt. Hier zien we dat online sociale netwerken een feit zijn geworden en een integraal onderdeel van het dagelijkse persoonlijke, sociale en zakelijke leven zijn. We zien dat online sociale netwerken belangrijke bronnen van marktinformatie zijn en dat deze ook interessante mogelijkheden voor samenwerking, netwerking en marketing bieden. Vanuit het onderzoek en analyse onderkennen we de volgende vier stadia in het beïnvloeden van het gedrag van de consument: Controleren, Reageren, Beïnvloeden en Leiden. Het onderzoek wordt afgesloten met aanbevelingen voor Staan, waarbij de onderzoeksvragen centraal staan. Vanuit een (commercieel) bedrijfskundig oogpunt zijn de aanbevelingen zo praktisch mogelijk beschreven. De aanbevelingen en conclusies zijn ook vanuit een wetenschappelijk oogpunt benaderd. Na de presentatie van alle aanbevelingen aan het management van Staan heb ik de voorstellen, aangaande de opzet en verbeteringen van de website, mogen uitwerken tot een detail opdracht. Deze opdracht is daarna uitgevoerd door een gespecialiseerd webdesign bedrijf.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63709
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page