Liquiditeitsbeheer: van levensbelang. Wat zijn de risico’s voor HBT, bij verschillende manieren van opstelling in de markt en de daaruit voortvloeiende condities, met betrekking tot liquiditeit?

Huisman, T. (2013) Liquiditeitsbeheer: van levensbelang. Wat zijn de risico’s voor HBT, bij verschillende manieren van opstelling in de markt en de daaruit voortvloeiende condities, met betrekking tot liquiditeit?

[img]
Preview
PDF
713kB
Abstract:HBT is een jong bedrijf gespecialiseerd in de meubel- en bouwbeslag. Het bedrijf is ontstaan in september 2010 als exclusief dealer van Schachermayer Oostenrijk. Inmiddels is het bedrijf aardig gegroeid en zijn meer leveranciers betrokken geraakt. HBT zal als case gebruikt worden in deze thesis. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen op welke verschillende manieren HBT zich kan opstellen in de markt en wat hiervan de risico’s zijn. De hoofdvraag luidt als volgt: Wat zijn de risico’s voor HBT, bij verschillende manieren van opstelling in de markt en de daaruit voortvloeiende condities, met betrekking tot liquiditeit? Voor de uitvoering van dit onderzoek wordt met name wetenschappelijke literatuur gebruikt, die vervolgens wordt toegepast op de situatie bij HBT. Als basis voor het onderzoek is de waardenkringloop gebruikt, waaruit blijkt dat de debiteuren en de crediteuren samen met de kas verantwoordelijk zijn voor de liquiditeitsstroom binnen organisaties. Op het beleid ten opzichte van debiteuren en crediteuren wordt daarom vervolgens dieper ingegaan. Debiteuren en crediteuren nemen diverse risico’s met zich mee en om deze risico’s te reduceren zijn diverse beheersingsmaatregelen beschikbaar. Voor debiteuren valt daarbij te denken aan bijvoorbeeld het versturen van aanmaningen, het hanteren van kortingspercentages en het gebruik maken van bedrijfsinformatierapporten. Als het gaat om crediteuren zijn beheersingsmaatregelen mogelijk met betrekking tot het gebruik van kortingspercentages en het uitvoeren van factuurcontroles. HBT maakt deels gebruik van een aantal beheersingsmaatregelen, maar er is nog veel verbetering mogelijk. De kredietwaardigheid van klanten wordt bijvoorbeeld niet van tevoren gecheckt en er wordt geen gebruik gemaakt van kortingspercentages van leveranciers. In de manier waarop organisaties zich kunnen opstellen in de supply chain ten opzichte van debiteuren en crediteuren kan onderscheid gemaakt worden in het aantal klanten en leveranciers en de omvang ervan. Dit bepaalt hoe veel macht de leverancier of de klant heeft. De manier van bediening van crediteuren en debiteuren is van invloed op de mate van risico met betrekking tot de liquiditeitspositie. Door het toepassen van beheersingsmaatregelen en het hebben van vaste relaties met klanten en leveranciers, kunnen de geldstromen beter gemanaged worden. Naar aanleiding van het onderzoek kunnen een aantal aanbevelingen worden gedaan aan HBT. Ten opzichte van het debiteurenbeheer zijn dit het opvragen van informatie met betrekking tot de liquiditeitspositie van (potentiële) klanten, het vooraf laten betalen door nieuwe klanten en het protocol strakker naleven, ook voor de grootste klant. Op het gebied van het crediteurenbeheer dient de juistheid van de inkoopfactuur gecontroleerd te worden en er dienen berekeningen uitgevoerd te worden om eventueel voordeel te berekenen door het gebruik van inkoopkortingen. Tot slot is het goed voor HBT om op zoek te gaan naar meer leveranciers om de macht van de huidige leveranciers te beperken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/63723
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page