University of Twente Student Theses

Login

Developing an internationalisation strategy for Siers Telecom B.V.: What strategy does Siers Telecom B.V. need to follow to successfully internationalize to Germany?

Siers, T. (2013) Developing an internationalisation strategy for Siers Telecom B.V.: What strategy does Siers Telecom B.V. need to follow to successfully internationalize to Germany?

[img] PDF
1MB
Abstract:Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Siers Telecom B.V., voorheen Hako-electronics, en zal tevens fungeren als afstudeeropdracht. Deutsche Glasfaser, onderdeel van de Reggeborgh Groep, staat op het punt om grote aantallen glasvezelaansluitingen te realiseren in Duitsland, waarbij het Nederlandse aannemers nodig heeft die kennis en ervaring hebben opgedaan door het verglazen van Nederland in de afgelopen jaren. Voor Siers Telecom brengt deze in potentie zeer lucratieve internationalisatie een aantal aandachtspunten met zich mee doordat een eerder, mislukt, Duits project van de Siers Groep nog vers in het geheugen zit. Er moet een strategie worden ontwikkeld om de internationalisatie tot een succes te leiden. De hoofdvraag luidt dan ook: „Welke strategie moet Siers Telecom B.V. volgen om succesvol te internationaliseren naar Duitsland?’ Om tot een strategie te komen, zal eerst zowel de interne omgeving als externe omgeving in kaart moeten worden gebracht. Hierna kan een gedegen SWOT-analyse worden uitgevoerd om vervolgens een daadwerkelijke strategie te formuleren gebaseerd op de informatie die de SWOT-analyse oplevert. Er is in dit onderzoek dus sprake van een emergente strategie. Theoretische modellen en concepten die worden gebruikt om de externe omgeving in kaart te brengen zijn respectievelijk een PESTEL-analyse, Porter‟s vijf krachten-analyse (1980) en een analyse van de culturele verschillen tussen Duitsland en Nederland gebaseerd op Hofstede‟s culturele dimensies (1980). Porter‟s value chain (1985) wordt gebruikt om de interne omgeving in kaart te brengen. De methodologie van data collectie bestaat uit het grootste gedeelte uit interviews met de meeste relevante partijen, waaronder; - Het Duits-Nederlandse consulaat, Freddy B. Heinzel - Deutsche Glasfaser G.M.B.H., Peter Kamphuis - Jan Dekker: een expert op het gebied van glasvezeltechnologie - Mike de Leeuw, commercieel directeur van Siers Telecom B.V. Na de data-analyse in de vorm van een gedegen SWOT-analyse wordt de emergente strategie ontwikkeld. Interne sterktes en zwaktes worden tegenover externe kansen en bedreigingen gezet om een daadwerkelijke strategie te creëren. Deze strategie wordt in de vorm van aanbevelingen gepresenteerd aan Siers Telecom, waarin priorisering naar de internationalisatie wordt gemaakt. Deze aanbevelingen met prioriteit staan hieronder:  Het grote verschil tussen de economische staat van de verschillende landen moet worden uitgebuit om een „win-win‟ situatie te creëren.  Verschillen in het belastingklimaat tussen Nederland en Duitsland moeten verder worden onderzocht, aangezien sommige van deze belastingverschillen daadwerkelijk een positief resultaat op de winstmarge kunnen hebben.  Siers Telecom B.V. moet zorgen dat door de gehele organisatie het Nederlandse legislatieve opportunisme verdwijnt, en zich aanpassen aan de striktere Duitse wets normen.  De Duitse partner (Heming), moet worden gebruikt als façade om de bescherming van de Duitse economie jegens buitenlanders te omzeilen.  Siers Telecom B.V. moet meer investeren in marketing, om potentiële toekomstige orders binnen te halen.  Capabele werknemers moeten worden geïntroduceerd in het gehele internationalisatieproject, om de zwakte van afhankelijkheid van een klein aantal werknemers te reduceren.  De dreiging van het delen van cruciale informatie met een potentiële concurrent (Heming) moeten worden weggenomen. Dit kan door langdurige joint-ventures op te richten met de Duitse partner, of simpelweg de potentiële concurrent overnemen. Door het constateren van de relatief subjectieve input van de data-analyse moet een extra aanbeveling aan Siers Telecom B.V. worden gemaakt. Deze constatering komt voort uit het feit dat er interviews worden gedaan met klanten van Siers Telecom B.V., waarbij mogelijk sociaal gewenste antwoorden kunnen zijn gegeven. Een pilot (test-case) van een klein aantal glasvezelaansluitingen wordt aanbevolen om de uiteindelijke aannames en data te testen en verifiëren. Tijdens deze pilot moet worden gekeken of de aangenomen kansen en bedreigingen daadwerkelijk aanwezig zijn, en Siers Telecom B.V. zal desnoods de uiteindelijke strategie moeten aanpassen middels een vervolgonderzoek.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63726
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page