University of Twente Student Theses
Logistiek netwerk analyse voor Rondas BV
Ruijsch, R. (2013) Logistiek netwerk analyse voor Rondas BV.
PDF
2MB |
Abstract: | De logistieke ontwikkeling in de bouwwereld is altijd relatief achtergebleven in vergelijking met bijvoorbeeld de logistiek ontwikkeling van een grote supermarktketen. Voorheen had misschien wel iedere producent van bouwmaterialen een eigen vervoerder, die volledig in de kleuren van de huisstijl heen en weer reed tussen een productielocatie en de verschillende bouwlocaties. De laatste jaren wordt echter ook steeds kritischer gekeken naar de logistiek voor de bouw. Klanten zijn steeds vaker op zoek naar een duurzaam proces bij gelijkblijvende of zelfs lagere kosten. Rondas BV is hier ook al lang mee bezig, al tientallen jaren heeft het bedrijf verschillende klanten waarvan het werk kan en mag worden gecombineerd. Hierdoor kan steeds vaker dicht bij een loslocatie weer worden geladen bij een andere klant, waardoor minder lege kilometers worden gereden. Ondanks dit relatief uitgebreide netwerk, verspreid over heel Nederland, wonen de chauffeurs die de vrachtwagens moeten besturen nog steeds op vaste locaties. De plek waar een medewerker zijn rondrit start en eindigt, al dan niet binnen één dag, is vaak dicht bij zijn woonplaats. Daarom wordt in dit onderzoek gekeken naar deze zogenaamde standplaatsen van chauffeurs en hun voertuigen. Verschillende combinaties van standplaatslocaties en verdelingen over deze standplaatsen worden bepaald en de verschillen berekend. In eerste instantie is in dit onderzoek het bestaande netwerk van laadlocaties, loslocaties en standplaatsen geanalyseerd. Hieruit blijkt dat laadlocaties zich centreren op enkele plaatsen in Nederland, dit zijn relatief constante locaties omdat het productielocaties van bouwmaterialen betreft. De loslocaties zijn veel meer verspreid over Nederland en zijn bovendien vaak maar van tijdelijke aard. Dat komt omdat bouwprojecten vaak binnen een relatief korte periode worden afgerond, waarna er dus geen bouwmaterialen meer naar die specifieke bouwlocatie hoeven te worden gebracht. Goederenstromen tussen de verschillende locaties blijken redelijk goed op elkaar te zijn afgestemd, vaak zijn er zelfs direct tegenovergestelde goederenbewegingen. De bestaande goederenstromen van Rondas BV kunnen het beste worden aangevuld met transportopdrachten vanuit Noord-Holland en transportopdrachten richting Noord-Brabant, omdat voornamelijk in deze gebieden een overschot aan goederenstromen binnenkomt (Noord- Holland) of een overschot aan goederenstromen vandaan komt (Noord-Brabant). Het is mogelijk om transporten van en naar deze gebieden af te stoten of uit te besteden. Maar ook door het uitwisselen van de juiste vrachten met andere bedrijven kan het probleem worden verkleind. Op dit moment heeft Rondas BV standplaatsen van voertuigen en chauffeurs in Duiven, Breda, Wageningen en Woerden. Door in dit onderzoek gebruik te maken van de basis van het zogenaamde zwaartepuntmodel zijn enkele opties ter verbetering van deze locaties naar voren gekomen. Hiervoor is gesimuleerd dat iedere transportopdracht zal worden uitgevoerd in een aparte rit, door een voertuig dat start en eindigt op een bepaalde standplaats. Voor al deze aparte ritten zijn de kosten berekend aan de hand van de afstand die nodig is voor de route vanaf de standplaats, de tijd die nodig is voor het afleggen van deze afstand en het gewicht van de transportorder. De kosten van deze ritten zijn dus afhankelijk van het gegeven gewicht van een transportopdracht en van de afstand die bepaald wordt door de variabele standplaatslocaties. Vervolgens zijn de kosten van alle aparte routes bij elkaar opgeteld. Deze totale kosten worden uiteindelijk geminimaliseerd door het gestructureerd variëren van het aantal standplaatsen, de verdeling van het aantal voertuigen over deze standplaatsen en de geografische locaties van de standplaatsen. Hieruit volgt dat standplaatsen in Kampen, Veghel, Amsterdam en Alblasserdam waarschijnlijk goede toevoegingen zijn aan het bestaande netwerk van standplaatslocaties. Deze verschillende aanpassingen van het netwerk van standplaatslocaties zijn vervolgens getest met het transportplansysteem ‘Transport en Distributie’ van Ortec. Dit is gedaan om te controleren of de eerder bepaalde toevoegingen en herverdelingen van standplaatsen werkelijk verbeteringen zijn en hoe groot deze verbeteringen zijn. Als basis is hier iedere keer uitgegaan van de eigen standplaatsen in Duiven, Breda, Wageningen en Woerden. Hiervoor is in enkele verschillende scenario’s de toevoeging van een standplaats in Alblasserdam, Kampen, Veghel of Amsterdam gesimuleerd. Het toevoegen van de locaties Alblasserdam en Kampen blijkt sterk overeen te komen met de manier waarop in de huidige situatie transportopdrachten worden uitbesteed aan collega transportbedrijven. Dit uitbesteden aan transportbedrijven met standplaatsen in Alblasserdam en Kampen bespaart Rondas BV wekelijks ongeveer vijfduizend euro (1,7%) op de totale transportkosten. Daarom is het belangrijk om goed gebruik te blijven maken van de ingehuurde voertuigen en chauffeurs. Het scenario waarin één van de bestaande standplaatsen wordt weggelaten heeft wekelijkse kosten die minimaal vijfendertighonderd euro (1,0%) hoger zijn dan de huidige transportkosten, dus dat is in ieder geval geen verbetering. Als laatste is er nog een simulatie uitgevoerd waarin twee standplaatsen zijn toegevoegd, namelijk de standplaatsen in Amsterdam en Veghel. Het verplaatsen van zes voertuigen naar Amsterdam en negen voertuigen naar Veghel zou de wekelijkse kosten kunnen reduceren met ongeveer duizend euro, ofwel 0,4% van de totale kosten. Door dit marginale verschil is het goed mogelijk dat in een andere week de besparing een stuk groter of kleiner is. Op basis van deze resultaten is het verplaatsen van voertuigen naar Veghel en Amsterdam dus moeilijk te adviseren. Kort samengevat is het voor Rondas BV van belang om voertuigen van collega transportbedrijven te blijven inzetten omdat dit de kosten van de planning sterk reduceert. Wellicht lukt het hierdoor ook steeds beter om transportopdrachten met deze bedrijven uit te wisselen. Waardoor tekorten en overschotten in de huidige goederenstromen kunnen worden geneutraliseerd. Het afstoten van één van de bestaande standplaatsen is niet te adviseren, omdat dit de kosten van de planning sterker doet stijgen dan de vaste lasten dalen. Toevoegen van voertuigen en chauffeurs met de standplaatsen Veghel of Amsterdam lijken de kosten zeer minimaal te doen afnemen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Clients: | Rondas BV, Nederland |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 85 business administration, organizational science |
Programme: | Business Administration MSc (60644) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/63945 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page