University of Twente Student Theses

Login

MMOGs and problematic gaming behavior: Does Gaming Type moderate psychosocial constructs?

Müller, F. (2013) MMOGs and problematic gaming behavior: Does Gaming Type moderate psychosocial constructs?

[img] PDF
249kB
Abstract:Background: Videogames are a popular pastime for adolescents. Above all online games, especially those called Massively Multiplayer Online Games [MMOGs], are highly popular among adolescents. This type of game is characterized by high social interaction of players acting together in a virtual world. Research indicates that this type of game is strongly linked to problematic gaming and negative effects of gaming. Objective: The objective of this longitudinal study is to figure out the role the Gaming Type [GT] plays in developing problematic gaming behavior [PGB] and negative outcomes of gaming. Therefor, cognitive behavioral model was taken as theoretical basis. Method: Dutch adolescents aged 13 to 22 were asked to fill in an online questionnaire at baseline (T1) and 6-month follow-up (T2). They were approached via their schools located in western areas of the Netherlands. Most important components measured were GT, POSI (preference for online social interaction) and loneliness as predictors at baseline and PGB and negative outcomes as outcome variables at the 6-month follow-up. Moderation-analysis was performed with GT as dichotomous variable (MMOG vs. non-MMOG) to investigate whether GT has impact on the relationship between the two predictor variables (POSI and loneliness) at baseline and PGB and negative outcomes at 6-month follow-up. Results: Major finding of this study is that for the two GTs different variables seem to predict negative consequences of gaming. For the non-MMOG group results clearly indicate that loneliness is a risk factor for gamers to develop PGB and negative outcomes of gaming. This is indicated by moderation-analysis showing that non-MMOG gamers suffering from loneliness do score high on PGB and negative outcomes. Path-analysis does confirm these results. For the MMOG group results suggest that POSI may be a risk factor; but results are not clear in this case. However, this study gives important insights in the mechanisms of developing PGB and negative outcomes of gaming due to the GT played. Samenvatting Achtergrond: Videogames zijn een populair tijdverdrijf voor jongeren. Vooral online games, zoals de zogenaamde Massively Multiplayer Online Games [MMOGs], zijn zeer populair onder jongeren. Dit type spel wordt gekenmerkt door hoge sociale interactie van de spelers die samen acteren in een virtuele wereld. Onderzoek wijst uit dat dit type spel sterk is gekoppeld aan problematisch gamen en negatieve effecten van gaming. Doelstelling: Het doel van deze longitudinale studie is te achterhalen welke rol de Gaming Type [GT] speelt in het ontwikkelen van problematic gaming behavior [PGB] en negative outcomes van gaming. Daarvoor werd het cognitive behavioral model gebruikt als theoretische basis. Methode: Nederlandse jongeren van 13 jaar tot 22 werden gevraagd een online vragenlijst in te vullen op T1 (baseline) en T2 (6-month follow-up). Zij werden benaderd via hun scholen gelegen in westelijke gebieden van Nederland. Belangrijkste componenten die gemeten werden waren GT, POSI (preference for online social interaction) en loneliness als voorspellers (T1) en PGB en negative outcomes (T2). Moderatie-analyse werd uitgevoerd met GT als dichotome variabele (MMOG versus non-MMOG) om te onderzoeken of GT invloed heeft op de relatie tussen de variabelen (POSI en loneliness) (baseline) en PGB en negative outcomes (6-month follow-up). Resultaten: De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat voor de twee GT's verschillende variabelen negatieve gevolgen van gaming voorspellen. Voor de non-MMOG groep geven de resultaten duidelijk aan dat loneliness een risicofactor is voor gamers om PGB en negative outcomes van gaming te ontwikkelen. Dit blijkt uit de moderatie-analyse waaruit blijkt dat de non-MMOG gamers die lijden aan loneliness hoog scoren op PGB en negative outcomes. Pad-analyse bevestigt deze resultaten. Voor de MMOG groep suggereren de resultaten dat POSI een risicofactor is, maar de resultaten zijn niet duidelijk in dit geval. Echter, dit onderzoek geeft belangrijke inzichten in de mechanismen van de ontwikkeling van PGB en negative outcomes van gaming gerelateerd aan de gespeelde GT.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64084
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page