Een Smaakles als driegangenmenu: Aanpassingen aan een bestaande Smaakles door docenten met behulp van (digitale) leermiddelen.

Hartman, Anouk (2012) Een Smaakles als driegangenmenu: Aanpassingen aan een bestaande Smaakles door docenten met behulp van (digitale) leermiddelen.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Bij het uitvoeren van Smaaklessen, een voedingseducatiepakket, maken basisschooldocenten verschillende keuzes die het beoogde Smaaklescurriculum beïnvloeden. Met een verankerde enkelvoudige casestudie is onderzocht welke redenen ten grondslag liggen aan de doorgevoerde aanpassingshandelingen met aanpassingsrichtingen en de ontwikkelkeuzes bij de realisatie hiervan. Deze casestudie maakt gebruik van een gelijktijdige geneste mixed method, waarbij kwalitatieve gegevens de hoogste prioriteit hebben gekregen. Eén beoogde Smaakles is geanalyseerd door middel van een documentanalyse. Daarnaast hebben docenten (n=34) een vragenlijst ingevuld over de verwachte en de geplande Smaakles. Een deel van deze respondenten (n=23) heeft deelgenomen aan een focusgroep over de geplande Smaakles. Ten slotte zijn 8 andere docenten geïnterviewd over de geplande en uitgevoerde Smaakles en de realisatie van aanpassingen. Docenten verwachten van te voren niet alle curriculumonderdelen in de Smaakles, wat enkele geplande aanpassingshandelingen en -richtingen kan verklaren, zoals het vervangen van werkbladen. Concluderend blijkt dat docenten veranderingen plannen met het oog op hun leerlingen, hun eigen taken, de context en het lesdoel. Echter, bij het realiseren van de geplande aanpassingen verliezen docenten hun eigen taken en het lesdoel als reden uit het oog, die ze na het uitvoeren van de les wel weer noemen, maar andere dan vooraf.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64273
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page