University of Twente Student Theses
Het verhogen van sociale competenties binnen de Ruud van Nistelrooy-academy
Hollan, Sarah (2013) Het verhogen van sociale competenties binnen de Ruud van Nistelrooy-academy.
PDF
1MB |
Abstract: | De Ruud van Nistelrooy-academy is een buitenschoolse opvang voor kinderen die uit een omgeving komen waar ze weinig kansen in de maatschappij hebben. De Ruud van Nistelrooy-academy werkt volgens een speciaal voor hen ontworpen methode die zich richt op het verhogen van sociale competenties. Voor dit onderzoek is er gekeken naar de werkzame factoren van de gebruikte methode. Uit het literatuuronderzoek zijn een aantal effectieve aanpakken naar voren gekomen voor het verhogen van intra- en interpersoonlijke competenties. Vervolgens zijn de volgens de literatuur effectieve aanpakken vergeleken met de door de Ruud van Nistelrooy-academy gebruikte methode. Aan de hand van interviews met de coaches en kinderen is er gekeken welke van de effectieve methoden en werkwijzen daadwerkelijk toegepast worden op de Ruud van Nistelrooy-academy. Als werkzame factoren van de methode zijn onder andere een positieve omgeving met ruimte voor emoties, het praten over verontrustende gebeurtenissen, het geven van verdiende complimenten en een respectvolle omgang met de kinderen naar voren gekomen. Daarnaast bleek dat een begeleider die toezicht houdt op het naleven van de regels, het beleven van succeservaringen en het leren omgaan met falen werkzame factoren van de gebruikte methode vormen. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64276 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page