University of Twente Student Theses

Login

erschillen tussen lerarenopleidingen en hoe leraren-in-opleiding leren

Huijzer, Stefanie (2013) erschillen tussen lerarenopleidingen en hoe leraren-in-opleiding leren.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:De Teacher Education Programme Questionnaire (TEPQ) is een vragenlijst die ontwikkeld is om lerarenopleidingen met elkaar te kunnen vergelijken. Deze vragenlijst is afgenomen onder onderzoekers die de ILTP hebben ingezet in de betreffende lerarenopleidingen. Hieruit blijkt dat er verschillen zijn in de structuur, inhoud en pedagogiek van de lerarenopleidingen. In de structuur kunnen lerarenopleidingen verschillen in de kenmerken: opeenvolgend of gelijktijdig model, samenwerkingsmodel van de school en het trainingsinstituut, duur van de opleiding en het niveau van de opleiding. In de pedagogiek kunnen lerarenopleidingen verschillen in: de pedagogische opvatting op het curriculum en de aanwezigheid en de opleiding van een mentor. De inhoud van de lerarenopleidingen kan verschillen in: reflectie en kritisch denken. In het exploratieve onderzoek is onderzocht welke factoren in de structuur, inhoud en pedagogiek van de lerarenopleiding samenhangen met de manier van leren van leraren-in-opleiding. De verschillen in de manieren van leren van leraren-in-opleiding in zeven lerarenopleidingen zijn met elkaar vergeleken. Er is in sommige gevallen samenhang gevonden in de kenmerken van de lerarenopleiding en de manier van leren van leraren. Leraren-in-opleiding in een curriculum waarin meer ruimte is voor samenwerking lijken dus beter te zijn in het ontwikkelen van ideeën en visie door discussie dan leraren-in-opleiding in een traditioneler curriculum. Er is indicatie gevonden dat leraren-in-opleiding in een curriculum waarin leren gezien wordt als een reflectief proces van kennis beter zijn in het ontwikkelen van ideeën/visie door discussie dan opleidingen waarin leren gezien wordt als transmissie van kennis. En er is lichte indicatie dat leraren-in-opleiding in een curriculum waarin de praktijkschool deels verantwoordelijk is voor het opleiden van de leraren beter zijn in het relateren van de theorie aan de praktijk dan leraren-in-opleiding in een werkplaatsmodel.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64279
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page