Het schrijven van een nieuw werkboek: hoofdstuk elektriciteit. 2e klas Havo/VWO

Hagen, Gijs (2009) Het schrijven van een nieuw werkboek: hoofdstuk elektriciteit. 2e klas Havo/VWO.

[img]
Preview
PDF
730kB
Abstract:Op het Baarnsch lyceum beginnen we komend jaar met de invoering van een nieuw werkboek voor de onderbouw (klas 1 tm 3). Het oude werkboek vind de sectie natuur-scheikunde te duur, en een zelfgeschreven werkboek legt de nadruk waar jij hem als docent wilt hebben. We zijn met alle docenten aan het schrijven geslagen, en hier is het resultaat van het hoofdstuk elektriciteit. Oorspronkelijk werd dit verdeeld over klas 2 en klas 3, momenteel is dat gewijzigd naar klas 1 en 2. Dit riep natuurlijk de vraag op of de tweede klas leerlingen het niveau van de derde klasstof wel aan kunnen. Om het nieuwe werkboek te kunnen testen is dit onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd in periode 4 van het schooljaar 2008–2009, een periode van 7 weken en een toetsweek van week 9 t/m week 17. Voor het onderzoek is het werkboek uitgetest in twee klassen, b2e en g3a. Verder zijn de resultaten van 4 controleklassen, b2c, g2a, v3c en v3e, gebruikt die volgens het oude programma les hebben gehad. In totaal zijn de resultaten van 135 leeerlingen gebruikt voor dit onderzoek, verdeeld over deze 6 klassen. Het onderzoek is volledig gebaseerd op de resultaten die de leerlingen tijdens twee toetsen hebben behaald, een tussentoets en een eindtoets. Voor de toetsen zijn zoveel mogelijk dezelfde vragen gebruikt. Deze vragen zijn verdeeld over de volgende 4 niveaus: novice – eenvoudig, novice - moeilijk, expert – eenvoudig en expert – moeilijk. Het doel is om de leerlingen over de eerste 3 niveaus voldoende te laten scoren. Om te kunnen vergelijken zijn de toetsvragen per leerling in sets per niveau gegroepeerd. Door de totaalscores per leerling per set te vergelijken is gekeken of het doel bereikt is. Op de eerste 2 novice-niveaus scoren de leerlingen gemiddeld voldoende. De tweede klas doet het iets minder goed als de derde klassen, maar nog steeds voldoende, en testklas b2e scoort statistisch gezien vergelijkbaar met controleklas b2c. Het werkboek krijgt in die zin een voldoende. Op de beide expert-niveaus scoren alle leerlingen gemiddeld onvoldoende. Dit geldt zowel voor de testklassen als de controleklassen. Om hier verder onderzoek naar te doen is er tevens gekeken naar een aantal specifieke misconcepties van leerlingen bij het onderwerp elektriciteit. Dit specifieke onderzoek is gebaseerd op enkele opgaven uit de expert – niveaus, en geeft duidelijk aan waar ons elektriciteitsonderwijs in de onderbouw tekort schiet. Om dit gebrek aan begrip bij de leerlingen op te lossen wordt aanbevolen om, naast het werkboek, komend jaar gebruik te gaan maken van een digitale praktikumomgeving voor dit onderwerp, zoals bijvoorbeeld ElektriX van de UvA. De bedoeling is dan om leerlingen thuis opgaven hiermee te laten maken, eventueel gebaseerd op die in het werkboek, en deze voor een cijfer te laten inleveren. Op deze manier kost het niet veel extra lestijd, en kunnen de leerlingen op hun eigen tempo begrip opdoen. Het verdient aanbeveling om komend jaar de resultaten op een vergelijkbare manier te evalueren om te zien of het begripsniveau van de leerlingen verbeterd is.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64290
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page