University of Twente Student Theses

Login

Professionele betrokkenheid en de invloed op leerlingprestaties

Poel, Lisanne (2013) Professionele betrokkenheid en de invloed op leerlingprestaties.

[img] PDF
450kB
Abstract:Dit artikel presenteert de resultaten van een onderzoek naar de samenhang tussen de professionele betrokkenheid van natuurkundedocenten en de prestaties van de leerlingen. Er is onderzocht of er een directe invloed is op de leerlingprestaties. Professionele betrokkenheid verwijst naar de samenwerking van collega’s binnen de school en buiten de school en het uitwisselen en overdragen van kennis en ervaringen dat kan bijdragen aan de kwaliteit van de docent. Er worden drie categorieën van professionele betrokkenheid onderscheiden: informele interactie met collega’s binnen de school, contacten met leraren buiten de school en leiderschap (Becker & Riel, 2000). Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de datagegevens van TIMSS-advanced 2008. Er is een leraarvragenlijst, leerlingenvragenlijst en een leerlingentoets gebruikt. In totaal zijn de gegevens van 1403 leerlingen en 109 docenten gebruikt. Uit de bevindingen bleek dat er geen samenhang is tussen de categorieën van professionele betrokkenheid van natuurkundedocenten de prestaties van de leerlingen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64311
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page