University of Twente Student Theses

Login

Peer Instruction : Een op Harvard ontwikkelde methode, toegepast op vwo 5.

Bouwmans, H.S.P. (2010) Peer Instruction : Een op Harvard ontwikkelde methode, toegepast op vwo 5.

[img]
Preview
PDF
6MB
Abstract:De snelheid waarmee leerlingen zich grote hoeveelheden theorie eigen moeten maken ligt zo hoog dat leerlingen niet de tijd nemen om echt na te denken over waar ze mee bezig zijn. Leerlingen kiezen er vaak voor om zoveel mogelijk opgaven te maken in zo min mogelijk tijd. Hierbij is het vaak veel gemakkelijker om formules, feitjes en oplos strategieën uit je hoofd te leren, dan dat het is om de achterliggende natuurkunde te begrijpen. Dat een groot deel van de leerlingen zo te werk gaat is niet verwonderlijk. Ondanks deze oppervlakkige manier van werken blijken de leerlingen namelijk prima in staat om de juiste antwoorden te vinden op de opgaven uit het boek. Veel opgaven kunnen worden “opgelost" door de oplosstrategie uit een voorbeeldopgave te memoriseren en simpelweg na te apen. Op eenzelfde manier kunnen leerlingen ook de proefwerken en later ook het centraal eindexamen halen. Ondanks dat de resultaten (in de vorm van cijfers) ogenschijnlijk in orde zijn, is dit niet de gewenste manier van werken. Uiteindelijk is het belangrijk dat de leerlingen ook daadwerkelijk snappen wat ze doen, want daar hebben ze in een eventuele vervolgopleiding veel meer aan. Daar komt nog bij dat deze oppervlakkige manier van werken slecht is voor de motivatie van de leerlingen en daarmee ook het imago van het vak natuurkunde. Hoe saai is het vak natuurkunde als dat verworden is tot het domweg invullen van de juiste getallen in de juiste formule? De vraag is nu hoe je leerlingen toch zover kan krijgen dat ze zich gaan richten op het begrijpen van de theorie in plaats van op het maken van meters. Een methode genaamd Peer Instruction kan hier mogelijk een oplossing bieden. Bij deze methode worden leerlingen gedwongen om na te denken over de natuurkundige concepten. De hoop is natuurlijk dat leerlingen daar uiteindelijk het nut van gaan inzien. Dat ze gaan beseffen dat het begrijpen van de natuurkundige concepten nuttiger is dan het maken van meters. Dat het op termijn wellicht zelfs meer tijd efficiënt is en dat het vooral ook veel leuker is.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education MSc (60034)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64352
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page