University of Twente Student Theses
Een ICT rijke studiewijzer
Velde-van Aken, Harmke van der (2011) Een ICT rijke studiewijzer.
PDF
654kB |
Abstract: | Sinds de invoering van het studiehuis en de tweede fase in de bovenbouw is de nadruk van het onderwijs steeds meer gaan liggen bij het zelfstandig leren van de leerlingen. Dit is bedacht om de aansluiting tussen het middelbaar en hoger onderwijs makkelijker te laten verlopen. De leerlingen leren in de periode op de middelbare school om onder begeleiding hun eigen studie te plannen en zelfstandig of in groepsverband opdrachten uit te voeren. De rol van de leraar is in het studiehuis verschoven naar het begeleiden van leerlingen in dit proces in plaats van het klassikaal lesgeven. Op deze wijze is er ook meer ruimte om leerlingen de stof op verschillende manieren aan te bieden. Er kan dan meer recht gedaan worden aan de verschillen tussen de leerlingen. Om het zelfstandig leren te begeleiden wordt er gebruik gemaakt van een studiewijzer. Dit geeft leerlingen een leidraad van wat er allemaal gedaan moet worden om alle stof behandeld te hebben. Geerlings noemt een studiewijzer ook wel een “papieren docent”. In het onderwijs worden ook steeds meer ICT leer-middelen gebruikt. Deze leermiddelen verschillen van een email programma tot simulaties die op een smartbord worden getoond. In algemene onderzoeken, van zowel kennisnet als het Ruud de Moor centrum, over ICT in het onderwijs worden de volgende effecten gevonden: Het onderwijs wordt efficiënter; Het onderwijs wordt effectiever; Het onderwijs wordt aantrekkelijker voor de leerlingen. Wel wordt hierbij gezegd dat dit niet alleen toe te schrijven is aan de ICT. Ook wordt er niet specifiek genoemd wat er nu meer efficiënter of effectiever wordt. Als er nieuwe filmpjes of simulaties worden gebruikt is het voor te stellen dat het voor leerlingen aantrekkelijker wordt. Dit zijn vaak virtuele lesmaterialen die leerlingen vaak leuker vinden dan stille beelden of alleen gesproken tekst. Het spreekt veel meer tot de verbeelding van de leerlingen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64376 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page