University of Twente Student Theses
Videometing in een open onderzoek : Motivatie en effectiviteit
Appelman, Luuk (2011) Videometing in een open onderzoek : Motivatie en effectiviteit.
PDF
853kB |
Abstract: | Het gebruik van videometing in een open onderzoeksvorm doet leerlingen kennismaken met natuurwetenschappelijk onderzoek. Door middel van observaties, enquêtes en interviews is gekeken naar de motivatie van leerlingen voor een open onderzoek en naar de effectiviteit van het videomeetpracticum. Ook is gekeken of leerlingen vanzelf stappen van een natuurwetenschappelijk onderzoek leren door een videomeetpracticum. Het onderzoek werd uitgevoerd in een 4 HAVO klas en een 5 VWO klas. Beide groepen waren in het begin van het onderzoek gemotiveerd. De HAVO-groep moest extern gemotiveerd worden bij het analyseren van de video. Dit werd veroorzaakt door technische problemen en door het gebrek aan videomeetvaardigheden. De VWO-leerlingen bleven zelfstandig doorwerken maar liepen vast door technische problemen. Op één leerling na bleek niemand onderzoeksstappen te leren door videometing. Het videometen moet eerst voldoende beheerst worden wil een open onderzoek met videometing kans van slagen hebben. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64377 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page