Videometing in een open onderzoek : Motivatie en effectiviteit

Appelman, Luuk (2011) Videometing in een open onderzoek : Motivatie en effectiviteit.

[img]
Preview
PDF
853kB
Abstract:Het gebruik van videometing in een open onderzoeksvorm doet leerlingen kennismaken met natuurwetenschappelijk onderzoek. Door middel van observaties, enquêtes en interviews is gekeken naar de motivatie van leerlingen voor een open onderzoek en naar de effectiviteit van het videomeetpracticum. Ook is gekeken of leerlingen vanzelf stappen van een natuurwetenschappelijk onderzoek leren door een videomeetpracticum. Het onderzoek werd uitgevoerd in een 4 HAVO klas en een 5 VWO klas. Beide groepen waren in het begin van het onderzoek gemotiveerd. De HAVO-groep moest extern gemotiveerd worden bij het analyseren van de video. Dit werd veroorzaakt door technische problemen en door het gebrek aan videomeetvaardigheden. De VWO-leerlingen bleven zelfstandig doorwerken maar liepen vast door technische problemen. Op één leerling na bleek niemand onderzoeksstappen te leren door videometing. Het videometen moet eerst voldoende beheerst worden wil een open onderzoek met videometing kans van slagen hebben.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64377
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page