University of Twente Student Theses
Een Case Study Toetsing : Hoe de schoolexamens Maatschappijleer te verbeteren
Meulenbroek-Bulthuis, Susan (2012) Een Case Study Toetsing : Hoe de schoolexamens Maatschappijleer te verbeteren.
PDF
886kB |
Abstract: | Dit verslag beschrijft een praktijkgericht onderzoek, met als doel het verbeteren van de toetspraktijk van het vak maatschappijleer op een school. De lezer dient te beseffen dat de toetspraktijk van het vak maatschappijleer een bijzondere positie heeft vergeleken met andere middelbare schoolvakken. De meeste middelbare schoolvakken hebben duidelijke begrippen, theorieën en vaardigheden die moeten worden getoetst. Maatschappijleer als vak bestaat pas sinds 1968 en sinds die tijd is er een continue politiek gekleurde discussie gaande over de leertheorie; een discussie die gaat over wat de leerling precies moet leren van het vak maatschappijleer en hoe dit te toetsen. Het algemene doel van het vak maatschappijleer is dat de leerling maatschappelijke problemen kan analyseren. Een continue discussie binnen het vak gaat erover hoe dit te bereiken. Dit zou namelijk kunnen door de leerling begrippen en theorieën te laten leren, zodat de leerlingen de problemen kunnen begrijpen, of door de leerling hogere vaardigheden aan te leren zoals, kritisch denken, sociale verantwoordelijkheid en het kunnen maken van geïnformeerde en gefundeerde besluiten. Een bijkomend dilemma bij het aanleren van deze hogere denkvaardigheden is dat maatschappijleer en de school hier maar beperkt invloed op hebben. Dergelijke hogere vaardigheden zijn erg lastig te toetsen. Het gevolg hiervan is een discussie binnen het vak maatschappijleer zowel in Nederland als over de grenzen over de verhoudingen tussen deze verschillende manieren van leren en hoe deze te toetsen. Deze voortdurende discussie maakt het docenten extra lastig om het vak te toetsen. Immers, volgens de laatste tendensen binnen het vak moet er meer kennis worden getoetst, onder andere in de vorm van schoolexamens met kennisdoelen die vastgesteld zijn door de centrale overheid. De docenten maatschappijleer voelen echter intuïtief aan dat ze met het toetsen van deze kennis niet de complete kern van het vak raken. Belangrijk is immers ook het overdragen van vaardigheden aan jonge Nederlandse burgers zodat zich te kunnen handhaven in de (politieke) maatschappij. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64382 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page