Instrumenteel en symbolisch denken niet toereikend voor hogere wiskunde? : Speltheorie 5vwo

Dorenvanck, Peter van and Klomp, Jasper (2011) Instrumenteel en symbolisch denken niet toereikend voor hogere wiskunde? : Speltheorie 5vwo.

[img]
Preview
PDF
315kB
Abstract:De onderzoeksvakken aan de universiteit betreffen "Onderzoek in de Wiskunde" en een "Onderzoek in het Onderwijs". Doordat we al meerdere jaren in de praktijk lesgeven, is ons de mogelijkheid geboden beide onderzoeken te combineren. Dit werkt als volgt: We kiezen een leerstoel, met daaraan gekoppeld twee keuzevakken; in ons geval de discrete leerstoel, met de keuzevakken Speltheorie (Garnetheory) en Deterministisch Modelleren. Na het bestuderen van deze keuzevakken begint ons daadwerkelijke onderzoek. Voor het "Onderzoek in de Wiskunde" bedenken we een afgeleid spel van pentomino, een tweespeler Pentominospel, waarin we op zoek zijn naar winnende strategieën voor speler 1. We beginnen eerst eenvoudige Nim-spelen te onderzoeken en verwachten door uitbreiding naar het spel pentomino een patroon in de oplossingen te ontdekken. We maken een computerprogramma dat we de naam "Pento" geven, waarmee het spel digitaal te spelen is. Zoals zo vaak in een onderzoek blijken er te veel mogelijkheden te zijn om de uitkomsten te beschrijven. De enige oplossing die we zien, is het schrijven van een computerprogramma die domweg alle mogelijkheden nagaat. Er blijkt echter wel een patroon in de oplossingen van de eenvoudige Nim-spelen te zijn. We zijn dan anderhalve maand aan het werk en hebben geen bevredigende uitkomst. We bespreken deze uitkomst met onze begeleider, Harry Aarts, en bedenken samen een nieuw spel waarin de oplossingen wel op een speltheoretische manier te omschrijven zijn. Voor "Onderzoek in Onderwijs" willen we een module voor wiskunde D module maken voor 5 vwo over speltheorie, met als doel meer leerlingen te interesseren voor zowel wiskunde D als speltheorie. Wiskunde D heeft sinds de invoering op de meeste scholen te weinig leerlingen. Er zijn zelfs scholen die besluiten het vak niet meer aan te bieden. Voor een technische studierichting is wiskunde D echter een zeer wenselijk vak. Speltheorie is een onbekende studierichting in het voortgezet onderwijs. We zijn van mening dat deze studierichting meer aandacht verdiend.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64385
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page