University of Twente Student Theses

Login

Het ontwerp van de vaardigheidskaart: ‘programma van eisen’

Heerink, Jony (2011) Het ontwerp van de vaardigheidskaart: ‘programma van eisen’.

[img]
Preview
PDF
4MB
Abstract:Dit verslag beschrijft het ontwerpproces van de vaardigheidskaart ‘programma van eisen’ voor het Technasium. Deze kaart is ontwikkeld in samenwerking met het Bonhoeffer College, een Technasium in Enschede. Knelpunten en opdracht Het Technasium is een onderwijsstroom voor havo en vwo. Naast de reguliere vakken voeren leerlingen onderzoek- en ontwerpopdrachten uit voor bedrijven. Leerlingen gaan zelf aan de slag om oplossingen en antwoorden te vinden voor de bedrijven en verwerven daarbij competenties en vaardigheden die in hun verdere ontwikkeling erg belangrijk zijn. Technasium docenten en leerlingen van ’t Bonhoeffer College wensen meer duidelijkheid te krijgen in de ontwikkeling van deze competenties en vaardigheden. Daarnaast willen ze een betere ondersteuning bij het leerproces en meer duidelijkheid in de beoordeling van projecten. Het uitwerken van een competentie- en vaardighedenmatrix voor de te verwerven competenties en vaaridgheden zou, volgens Technasium docenten, de basis van de knelpunten kunnen wegnemen. Het doel van deze scriptie is daarom: een begin maken voor de matrix, waarbij één vaardigheid of competentie uit de competentiematrix wordt uitgewerkt in verschillende niveaus, daarnaast moet er voor deze vaardigheid of competentie ondersteunend leermateriaal worden ontwikkelend. Uitwerking Er is gekozen om de vaardigheid ‘werken met het programma van eisen’ uit te werken. Met behulp van Technasium docenten en literatuur is bepaald waar het pve op het Technasium aan moet voldoen. Vervolgens is de vaardigheid uitgewerkt in verschillende niveaus in een rubric. De rubric dient tevens als hulpmiddel bij de beoordeling en als ondersteunend leermateriaal. Er is een eerste versie van de rubric ontwikkeld met bijgevoegde uitleg, welke samen de vaardigheidskaart voor het programma van eisen (vanaf nu ook pve genoemd) vormen. Deze vaardigheidskaart is verbeterd met behulp van feedback van docenten, een ervaren ontwerpster en een neerlandicus. Bij de vaardigheidskaart is een docenthandleiding geschreven. Zowel de rubric als ook de docenthandleiding zijn vervolgens in verschillende situaties getest. De leerlingen uit de testgroep wisten door gebruik van de vaardigheidskaart beter wat het verschil in het niveau van het pve moet zijn tussen de verschillende leerjaren op de middelbare school. Ook scoorden de pve´s die zijn gemaakt door leerlingen die met de vaardigheidskaart werkten hoger dan die van van leerlingen die niet met de vaardigheidskaart hebben gewerkt. Om tot een consistentere beoordeling te komen hebben docenten waarschijnlijk extra uitleg en training met betrekking tot het pve en de vaardigheidskaart nodig. Tot slot waren de meeste leerlingen en docenten vrij positief over het gebruik van de vaardigheidskaart.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64391
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page