University of Twente Student Theses
Borstkanker in beeld : Motivatie van leerlingen
Koning, Renske (2012) Borstkanker in beeld : Motivatie van leerlingen.
PDF
3MB |
Abstract: | Een belangrijk aspect van het lesgeven is het motiveren van de leerlingen om met de lessen mee te doen, hun huiswerk te maken en zo hun kennis uit te breiden. Dit onderzoek richt zich op het motiveren van de leerlingen door aandacht te besteden aan de relevantie van de lesstof. Relevantie is één van de vier factoren, die van belang zijn bij het motiveren van leerlingen. (Keller 1987) Om het effect van de relevantie te kunnen onderzoeken is een lessenserie opgezet vanuit de context Foto-akoestiek. Dit is een nieuwe veelbelovende techniek binnen de medische beeldvorming. Binnen de lessenserie wordt duidelijk gemaakt dat je natuurkunde nodig hebt om nieuwe technieken te ontwikkelen en dat het daarom van belang is om natuurkundige kennis te hebben. Om het effect te onderzoeken is gebruik gemaakt van verschillende evaluatiemethodes. Er is gebruik gemaakt van lesevaluaties, interview met de leerlingen en twee enquêtes, ingevuld door de leerlingen. De conclusie van het onderzoek luidt als volgt: De houding van de leerlingen is verbeterd door de lessen-serie. De oorzaak hiervoor blijkt de grotere aandacht voor relevantie en context in de lessenserie te zijn. De leerlingen geven aan dat hierdoor duidelijk wordt waarom ze de stof moeten leren. Dit gegeven gebruiken ze als motivatie voor hun positieve beoordeling van de lessen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64393 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page