Burgerschapscompetenties onder voormalige mbo en havo leerlingen in het hoger onderwijs

Dijkdrenth, Eveline (2013) Burgerschapscompetenties onder voormalige mbo en havo leerlingen in het hoger onderwijs.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Sinds 2006 zijn alle scholen in het voortgezet onderwijs en mbo verplicht om burgerschapsonderwijs te geven. Hiermee moet ‘actief burgerschap en sociale integratie’ bevorderd worden Onderwijsinspectie 2006, 4). In het mbo wordt hier extra aandacht aan besteed bij het vak Loopbaan en Burgerschap en in het voortgezet onderwijs bij het vak Maatschappijleer. Beide vakken hebben een verschillende focus en definitie van burgerschap. Loopbaan en burgerschap richt zich voornamelijk op het aanleren van sociale regels, terwijl Maatschappijleer zich veel meer richt op kritische en analytische vaardigheden. Het doel van burgerschapsonderwijs is kritisch analytische en actieve burgers op te leiden. Leerlingen moeten leren maatschappelijke en politieke vraagstukken te analyseren en kritische te benaderen en daarnaast hun eigen positie in de maatschappij vinden. Het is aan een docent maatschappijleer om de leerling te begeleiden bij het maken van een eigen keuze in het politieke spectrum. Deze keuze kan niet objectief gemaakt worden want de samenleving is een menselijk construct en daarom per definitie subjectief. Juist deze subjectiviteit van de samenleving is per definitie de kern van burgerschapsonderwijs. Het vereist een denk- en redeneervaardigheid waarbij iemand de nuance van de maatschappij kan analyseren en begrijpen en daardoor volwaardig kan functioneren in de samenleving. Bij burgerschapsonderwijs is het dan ook van belang dat men streeft om de politieke diversiteit en de democratische pluralistisch samenleving centraal te stellen en dit op een zo neutraal mogelijk manier aan te bieden. Echter wanneer het politieke karakter van burgerschap wordt ontkent en het burgerschapsonderwijs simpel draait om waardeoverdracht en het aanleren van sociale regels dan zullen leerlingen niet kritisch leren nadenken of leren een weloverwogen keuze te maken en maar in zeer beperkte mate een onderbouwde mening erop na houden (ibid, 86). Hiermee krijg je gehoorzame burgers, maar geen kritisch analytische actieve burgers, terwijl dat het doel van burgerschapsonderwijs is. In dit onderzoek breng ik naar voren dat Loopbaan en Burgerschap door de focus op het aanleren van sociale regels voorbij gaat aan het doel van burgerschapsonderwijs. Leerlingen die het vak Maatschappijleer op de havo of vwo volgenden zijn beter in staat om om te gaan met verschillen en veranderingen in de maatschappij.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Social Studies Education MSc (68509)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64579
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page