University of Twente Student Theses

Login

Borstkanker in beeld – Fotoakoestiek als context voor kennisvermeerdering

Grijsen, chiel (2013) Borstkanker in beeld – Fotoakoestiek als context voor kennisvermeerdering.

[img] PDF
1MB
Abstract:In opdracht van de Minister van Onderwijs heeft de Commissie Vernieuwing Natuurkundeonderwijs havo/vwo nieuwe examenprogramma’s voor het vak natuurkunde ontwikkeld. De commissie heeft verschillende aanbevelingen gedaan voor het nieuw programma, zoals; meer ruimte bieden voor actuele ontwikkeling en maatschappelijke relevantie, samenhang tussen disciplines meer naar voren laten komen, verbeterde aansluiting op het hoger onderwijs, positiever beeld geven over natuurkunde en wetenschap in algemene zin en meisjes meer betrokken maken bij de natuurkunde. Wij hebben tijdens ons onderzoek een module ontwikkeld waarbij deze behoeften worden aangepakt. De module is geschreven binnen het Subdomein B2: Medische beeldvorming omdat wij zelf een achtergrond in dit gebied hebben en denken dat we een verbeterd alternatief kunnen bieden op de huidige invulling van dit domein. Voor de module hebben we een nieuwe context gekozen: gebruik van fotoakoestiek bij borstkanker. In mijn onderzoek heb ik onderzocht of deze context kan worden gebruikt om kennisvermeerdering bij leerlingen te verkrijgen. De module is getest in vier lessen van natuurkunde- en NLT-leerlingen uit 5 vwo. Concluderend hebben we een context gevonden die gebruikt kan worden om kennisvermeerdering binnen het domein B2 te verkrijgen bij bovenbouw vwo leerlingen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:33 physics
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64581
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page