University of Twente Student Theses
Passers van hout - Iets over instructieverbetering met behulp van lesson study
Heijmans, John (2013) Passers van hout - Iets over instructieverbetering met behulp van lesson study.
PDF
2MB |
Abstract: | Lesson study een professionaliseringsstrategie waarbij docenten in hun eigen lespraktijk onderzoek doen naar het doceren en leren door het gezamenlijk plannen, observeren en nabespreken van een les. Een bruikbare strategie om erachter te komen wat er tijdens de les in de hoofden van de leerlingen gebeurt. Hoe kun je deze aanpak gebruiken om de instructie van wiskundige begrippen in het voortgezet onderwijs te verbeteren? Deze vraag heeft geleid tot drie kleine lesson study experimenten, uitgevoerd op het Gymnasium Celeanum in Zwolle: een instructie over ‘het vaasmodel bij trekken met en zonder terugleggen’ in twee 4A-clusters, de tangens in twee klassen 3 en de constructie van de bissectrice in twee klassen 2. De instructieverbetering in het laatste experiment betrof het gebruik van een eenvoudige ‘passer van hout’. Een mooie metafoor. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64582 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page