University of Twente Student Theses
Chemie van context naar concept : ‘Verf maken: je reinste tovenarij?’
Vosse, J.M. van de (2012) Chemie van context naar concept : ‘Verf maken: je reinste tovenarij?’.
PDF
3MB |
Abstract: | Het huidige scheikundeonderwijs dat al sinds 1985 niet meer volledig is vernieuwd, sluit niet meer aan bij de huidige maatschappij (Driessen & Meinema, 2003). Leerlingen krijgen geen goed beeld meer van wat scheikunde betekent voor de samenleving en daardoor neemt hun interesse voor beroepen in de chemische en natuurwetenschappelijke sector ook af. Na onderzoek door de commissie vernieuwing scheikunde is gebleken dat de leerlingen beter leren vanuit contexten naar concepten. Er zijn al een aantal modules gemaakt en een aantal scholen zijn al overgestapt op deze methode. Werkvormen, zoals practica en groepswerk, worden regelmatig gebruikt in de modules. Hierbij moeten de leerlingen soms zelf hun theorie vormen aan de hand van wat ze hebben ontdekt, door bijvoorbeeld de experimenten die zijn uitgevoerd. Het leerproces van iedere leerling kan verschillen (Verloop & Lowyck, 2009), waardoor het de vraag is of deze manier van leren in een module genoeg biedt voor alle leerlingen. Vindt elke leerling het leuk om op deze manier te werken en moet er eventueel meer worden ingesprongen op de verschillen tussen leerlingen? Om dit te onderzoeken is er in twee derdeklassen de module: ‘Verf maken: je reinste tovenarij?’ gebruikt. Hierin leren de leerlingen onder andere meer over reacties, molecuulformules en de verschillende fasen waarin een stof zich kan bevinden. Maar in hoeverre past deze module in de belevingswereld van de leerlingen en leren ze daadwerkelijk wat er bedoeld wordt met de concepten in de module, zoals reactie en molecuul-formule? En wat verandert de mening van de leerlingen door het gebruik van de module op het gebied van practica en samenwerken? |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64637 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page