Analyse planningsproces

Buis, Johan (2014) Analyse planningsproces.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:UniCarriers is een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop en productie van magazijn- en vorkheftrucks. Het heeft vestigingen over de hele wereld. De vestiging in Nederland telt ongeveer 120 personeelsleden. Naast de verkoop van de trucks verzorgt UniCarriers het onderhoud van veel van deze machines. Bij een storting bezoekt een monteur de klant om deze op te lossen. Hiervoor heeft UniCarriers ongeveer 40 servicemonteurs in dienst. In dit verslag kijken we naar de huidige plansituatie om daarna te kijken naar mogelijke verbeteringen. Er is daarvoor de volgende hoofdvraag opgesteld: Welke aanpassingen kan UniCarriers doorvoeren in haar planproces om een zo hoog mogelijke servicegraad te behalen, rekening houdend met de capaciteiten van de monteurs? Er is gebruik gemaakt van het DPEAT model om een analyse te maken van de technologische mogelijkheden die er zijn om het planproces te verbeteren. De afkorting DPEAT staat voor Diplomacy, Preparedness, Engagement Aided by Technology. De diplomatie gaat in op de relatie tussen UniCarriers en de klant waarbij het gaat om het beheren van de verwachtingen van de klant. Bereidheid (preparedness) gaat over de relatie tussen het personeel en UniCarriers met als doel het hebben van goed getraind en gemotiveerd personeel. Als laatste kijken we naar engagement. Dit heeft betrekking op de relatie tussen het personeel van UniCarriers en de klant. Het gaat daarbij om het contact tussen de verschillende personen. Aan de hand van deze drie aspecten kan, door gebruikt te maken van de technologische mogelijkheden, een bedrijf een hogere productiviteit of een hogere klanttevredenheid behalen. Bij UniCarriers hebben wij geconcludeerd dat monteurs uitgerust moeten worden met een handheldapparaat. Hier wordt momenteel aan gewerkt met het Mobile-IT project. Daarmee is UniCarriers op de goede richting om te komen tot een efficiëntere serviceorganisatie. Nadat de monteurs zijn uitgerust met een handheldapparaat is het verstandig plansoftware te implementeren. Uit de literatuur zijn daarbij zeer goede resultaten gebleken. Dit moet tevens helpen de gemaakte overuren te reduceren en de monteurs efficiënter in te zetten. Deze wijziging zal vragen om een andere manier van werken voor onder andere de planners en de monteurs. Voor de planners betekent dit dat zij op een andere manier de monteurs aansturen. Daarbij is hun kennis cruciaal voor het contact tussen de monteurs en de klanten. De monteurs verliezen de verantwoordelijkheid voor het plannen van het onderhoud. Deze taak zal door het plansysteem overgenomen worden. Daarnaast is het van belang de huidige indeling van Nederland in drie regio’s te schrappen. Dit werkt namelijk minder efficiënt op het moment dat er gewerkt wordt met plansoftware. Bij de aanschaf van een plansysteem kan UniCarriers zich het best richten op een pakket dat gebruikt maakt van een ALNS algoritme. In de literatuur is gevonden dat dit algoritme goede resultaten geeft en in korte tijd een zeer robuuste oplossing creëert. Dit laatste houdt in dat een gemaakte planning goed blijft bij verstoringen. Op de korte termijn adviseren wij om voor de monteurs een digitale agenda aan te maken. Dit kan eenvoudig door gebruik te maken van het huidige mailsysteem. Daardoor heeft iedereen inzicht in de taken die een monteur heeft gedurende een dag. Om de communicatie met een monteur mogelijk te maken, dienen zij uitgerust te worden met een smartphone zodat zij altijd toegang hebben tot hun persoonlijke agenda.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64839
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page