University of Twente Student Theses
Instructie en acceptatie van de kunstalvleesklier
Puijk, E.E. (2014) Instructie en acceptatie van de kunstalvleesklier.
PDF
1MB |
Abstract: | Introductie: Het doel van deze studie was om uit te vinden welke aspecten belangrijk zijn bij het maken van een instructie voor de kunstmatige alvleesklier, die inspeelt op de wensen en behoeften van diabetes type 1 patiënten met een insulinepomp als behandeling. Belangrijke elementen voor de instructie waren gebaseerd op motivationele aspecten, het ARCS model en leertheorieën. Methode: Er werden tien diabetes type 1 patiënten met verschillende leeftijden, geslacht en opleidingsniveau geïnterviewd op basis van het UTAUT model. De situatie scenario’s, een deel van de uiteindelijk ontwikkelde instructie, werd geëvalueerd met een focusgroep die bestond uit zes deelnemers met verschillende leeftijd, geslacht en educatieniveau. Resultaten: De deelnemers waren erg enthousiast over de kunstmatige alvleesklier en de bijbehorende handleiding. De deelnemers wilden voornamelijk een interactieve, face to face instructie voor de kunstmatige alvleesklier. Toch waren er verschillende standpunten over het belang van bepaalde aspecten voor in de instructie zoals voor het herhalen van bekende handelingen. Daarnaast wilden patiënten graag oefenen met situaties. Conclusie: De instructie bestond uit meerdere stappen, zodat er herhaling ontstaat. De patiënten waren positief over de situatie scenario’s; ze wilden alle ontwikkelde situaties in de instructie. Het is belangrijk dat zowel de inhoud van de instructie als de inhoud van de situatie scenario’s wordt getailored, zodat een instructie ontstaat die voldoet aan de wensen en behoeften van de patiënt en de gebruiksveiligheid waarborgd en waarin een effectieve leeromgeving wordt gecreeërd. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology MSc (66604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64915 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page