University of Twente Student Theses

Login

Wikipedia Education Program : hoe Wikipedia kan bijdragen aan innovatie in het hoger onderwijs

Meijeren, Hugo van (2014) Wikipedia Education Program : hoe Wikipedia kan bijdragen aan innovatie in het hoger onderwijs.

[img] PDF
484kB
Abstract:In de afgelopen jaren is Wikipedia uitgegroeid tot één van de meest dominante partijen in de informatievoorziening op het internet, maar ze wordt vaak bekritiseerd en met name het onderwijs weet niet wat het met de gigant aan moet. Door traditionele werkstukken te vervangen voor opdrachten waarbij studenten een Wikipediaartikel schrijven over een onderwerp dat relevant is voor de studie, vertalingen maken van artikelen van een buitenlandse Wikipedia of door inhoud van grafische aard toe te voegen, kan het onderwijs een bijdrage leveren aan Wikipedia en studenten meer bewust maken van de voor- en nadelen van het digitale medium. Bij ICT-gerelateerde innovaties in het onderwijs moet men rekening houden met digital natives en digital immigrants, de laatste categorie zal doorgaans pas op een later tijdstip de innovatie adopteren en moet om de implementering van de innovatie goed te laten verlopen, geleidelijk kennis maken met de innovatie. Aan de hand van onderzoek naar het verloop van verschillende buitenlandse Wikipedia educatieprogramma’s geven we een advies voor een pilotprogramma, waarin wordt meegenomen: de aandacht die men aan de ‘Wikipedia Ambassadors’ moet schenken, een eenduidig opgesteld programma en communicatie vanuit Wikimedia en de speciale aandacht die men aan de community moet besteden teneinde conflicten zoveel mogelijk te voorkomen. Er is voldoende basis om een pilotprogramma op te starten, echter men moet kritisch blijven op het feit of alle gestelde doelen ook op de lange termijn haalbaar zijn.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:International Business Administration BSc (50952)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/65402
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page