Leercurves op de LapSim in relatie tot cognitieve vaardigheden

Bartenbach, H. (2014) Leercurves op de LapSim in relatie tot cognitieve vaardigheden.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:De leerprocessen bij het leren doorvoeren van minimaal invasieve chirurgie (MIC) en en open ingrepen verschillen sterk. Sterker nog dan opgedaan kennis en vaardigheden lijken intrinsieke, persoonlijke factoren de snelheid van het leerproces bij de MIC te voorspellen. Om een beter beeld te kunnen verkrijgen en uiteindelijk misschien de leerprocessen van chirurgen in opleiding door screenings te verbeteren ligt de focus van deze studie bij het achterhalen van de invloed van deze cognitieve vaardigheden. Op basis van de literatuuronderzoek is een aantal tests bepaald om visuo-spatial ability (VSA), ruimtelijk geheugen, informatieverwerkingssnelheid, redeneervermogen in kaart te brengen en aan de prestatie op de LapSim simulatoren voor MIC te koppelen. In het geheel namen er 35 respondenten deel aan de cognitieve vaardighedentest en oefenden vervolgens aan de simulatoren MIC door te voeren. De gegevens werden door middel van een multilevel meervoudige regressieanalyse geanalyseerd. Het bleek uit deze analyse dat VSA de hoeveelheid aangerichtte schade op een van de simulatortaken kon voorspellen. Ook informatieverwerkingssnelheid leek een significante invloed te hebben. Het blijkt dat er nog een aantal factoren te achterhalen zijn voordat een volledige voorspelling van de prestatie op de simulatoren kan worden gedaan.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/65616
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page