Knelpuntenanalyse preoperatief proces Medisch Spectrum Twente - Het direct meegeven van een operatiedatum: een operatie op zich

Dekker, S. and Spenkelink, K.T. (2014) Knelpuntenanalyse preoperatief proces Medisch Spectrum Twente - Het direct meegeven van een operatiedatum: een operatie op zich.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Inleiding: Binnen de verschillende componenten van het preoperatief proces van het Medisch Spectrum Twente bevinden zich verschillende knelpunten die dit proces beïnvloeden. Er wordt verwacht dat een aantal van deze knelpunten bijdragen aan de ineffectiviteit van het preoperatief proces, namelijk het niet direct kunnen verstrekken van een operatiedatum aan een patiënt. Welke knelpunten dit zijn is echter niet duidelijk maar wel erg belangrijk voor het MST, aangezien zij de patiëntvriendelijkheid willen verbeteren. Om deze reden is er een knelpuntenanalyse uitgevoerd binnen het preoperatief proces van het Medisch Spectrum Twente. Methode: Er is een explorerend kwalitatief onderzoek uitgevoerd binnen het preoperatief proces van het Medisch Spectrum Twente. De resultaten van het onderzoek zijn verzameld door middel van gesprekken en interviews met medewerkers en observaties van het preoperatief proces binnen het Medisch Spectrum Twente. Daarnaast is er een benchmark uitgevoerd onder het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis en Martini Ziekenhuis en is er een vragenlijst afgenomen onder patiënten. Resultaten: Uit de interviews en observaties is gebleken dat zich binnen de componenten polikliniek, medicatieverificatie, preoperatieve screening en verpleegkundige van het huidige preoperatief proces geen knelpunten voordoen. De zestien knelpunten die gevonden zijn doen zich voor in het planningsproces. Het MST verwacht dat het direct na het POS-akkoord meegeven van een operatiedatum er toe leidt dat de patiënt tevredener zal zijn en dat het mogelijk is om de nazorg beter te regelen, waardoor de kwaliteit van zorg verbeterd wordt en de capaciteit van het MST beter benut wordt. Hoe het MST dit precies vorm wil geven, is bij het MST echter niet bekend. Uit de vragenlijst patiëntinlichting is gebleken dat de voorkeuren van de patiënt niet afhankelijk zijn van leeftijd en/of geslacht. Ook is gebleken dat patiënten bij overname door een collega van de behandelend specialist en over de wachtlijsten voor de desbetreffende operatie goed geïnformeerd willen worden. Daarnaast is gebleken dat meer dan de helft van de patiënten tevredener zal zijn wanneer het MST besluit om direct na het verlaten van de POS een operatiedatum mee te geven. Uit de benchmark is gebleken dat de volgorde van het preoperatief proces niet voor elk ziekenhuis hetzelfde is. Daarnaast is ook de procedure rondom de anesthesie en verpleegkundige in het preoperatieve proces van de verschillende ziekenhuizen verschillend. Conclusie: Uit het onderzoek is gebleken dat er zich binnen de verschillende componenten in het huidige preoperatief proces van het Medisch Spectrum Twente zestien knelpunten voordoen waardoor het niet mogelijk is om de patiënten direct na het POS-akkoord een operatiedatum mee te geven. Deze knelpunten zijn allen gevonden op het offline operationeel niveau en kunnen worden onderverdeeld in de categorieën capaciteit, cultuur en documentatie en richtlijnen. Hoewel de knelpunten gevonden zijn op het offline operationeel niveau, is gebleken dat niet elke oplossing op dit niveau te vinden is. Aanbevolen wordt dan ook om stappen te zetten op een hoger hiërarchisch niveau, namelijk het tactische en/of strategische niveau.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Medisch Spectrum Twente, Enschede, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:01 general works
Programme:Health Sciences BSc (56553)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/65657
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page