University of Twente Student Theses

Login

Peer instruction

Young, Samuel (2014) Peer instruction.

[img] PDF
3MB
Abstract:Eric Mazur ontdekte dat zijn eerstejaars studenten bij natuurkunde slechter scoorden op conceptuele vraagstukken dan hij had gedacht. Om dit te veranderen heeft hij met succes Peer Instruction toegepast in zijn college. Deze interactieve manier van college geven was gericht op het activeren van studenten waarbij hij de studenten liet nadenken over conceptuele vraagstukken. Dit was een groot succes. Zijn studenten werden beter in het beantwoorden van zowel conceptuele vraagstukken als het oplossen van kwantitatieve vraagstukken. Peer Instruction is een methode waarbij leerlingen in twee rondes antwoord geven op een conptuele vraag. Eerst krijgen leerlingen de tijd om individueel na te denken over een conceptuele multiplechoicevraag die aan hun gesteld is door de docent. Nadat ze gestemd hebben op het goede antwoord, krijgen de leerlingen de mogelijkheid om met elkaar in discussie te gaan over het antwoord dat ze hebben gegeven in de hoop dat meer leerlingen kiezen voor het goede antwoord tijdens de volgende stemronde. Tijdens mijn onderzoek is Peer Instruction toegepast in een 4 VWO klas, terwijl een andere 4 VWO klas als controlegroep is gebruikt, om te bepalen of Peer Instruction ook succesvol toegepast kan worden in het voortgezet onderwijs. Uit mijn onderzoek bleek dat leerlingen leerlingen niet beter scoorden op conceptuele vraagstukken of probleemoplossende vraagstukken als Peer Instruction is toegepast, maar de toepassing van Peer Instruction zorgde wel voor meer betrokkenheid van de leerlingen tijdens de momenten waarop Peer Instruction werd toegepast tijdens de les. Ook is het zo dat vragen die gesteld zijn volgens de Peer Instruction methode vaker als leukste elementen van de les benoemd worden door de leerlingen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66473
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page