Intern toezicht in het voortgezet onderwijs : een onderzoek naar verschil in rolopvatting van toezichthouders

Baan, A. (2015) Intern toezicht in het voortgezet onderwijs : een onderzoek naar verschil in rolopvatting van toezichthouders.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:In 2010 stelt de wetgevende macht een kader met betrekking tot verantwoording en toezicht in het voortgezet onderwijs - de Wet op het voortgezet onderwijs. De toezichthouder speelt daarin een dubbele rol, hij is controleur en adviseur. Vanuit de theorie is er kritiek op de dubbele rol, toezicht zou enkel om controle moeten draaien. In de praktijk bestaat de behoefte om ook te adviseren. Met behulp van het model van gepland gedrag wordt samenhang onderzocht tussen de factoren van het model (attitude, subjectieve norm en waargenomen gedragscontrole) en het toezichtsgedrag in termen van advies en controle. Een significante samenhang wordt gevonden tussen de perceptie van de toezichthouder over de bestuurders' opvattingen en de toezichtsrol.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general, 81 education, teaching, 88 social and public administration
Programme:Public Administration BSc (56627)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/66617
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page