University of Twente Student Theses

Login

De kost gaat de baat vooruit. Een onderzoek naar een verbetering van het orderproces bij Van Keulen Interieurbouw

Visser, R. (2015) De kost gaat de baat vooruit. Een onderzoek naar een verbetering van het orderproces bij Van Keulen Interieurbouw.

Full text not available from this repository.

Full Text Status:Access to this publication is restricted
Abstract:Dit onderzoek richt zich op het analyseren en herontwerpen van het orderproces en de digitale ondersteuning daarvan bij Van Keulen Interieurbouw. Het doel van dit onderzoek is een verbetering vinden in het orderproces voor de afdeling technische werkvoorbereiding die een aantoonbare kostenbesparing oplevert. Met behulp van meerdere deelvragen wordt de hoofdvraag: ‘Hoe kan het huidige orderproces bij VKI voor de afdeling TWVB verbeterd worden zodat het een aantoonbare kostenbesparing oplevert?’ beantwoord. Het onderzoek is opgezet met de Algemeen Bedrijfskunde Aanpak (Heerkens & Van Winden, 2012) en is uitgevoerd met de Business Process Methodology van Weske (Weske, 2007) aangevuld met het handboek van BiZZDesign (Van den Berg, Franken, & Jonkers, 2008). De kostenbesparingen zijn bepaald met de business case methode van Ward (Ward, Daniel, & Peppard, 2008). Het orderproces is geanalyseerd vanaf de afdeling verkoop tot de productie. Voor de analyse is er een dashboard ontwikkeld in Excel. Met behulp van het dashboard, bedrijfsdocumentatie, interviews en een opgesteld ArchiMate model van het orderproces zijn er vijf knelpunten uit de analyse gekomen. Dit zijn: ‘Geen structuur in de informatie voorziening’, ‘de calculatiemodule werkt nog niet’, ’het ontbreken van foutenregistratie’, ‘het ontbreken van tijdsregistratie’ en ‘een volle database’. De rol van het door Van Keulen ontwikkelde ERP pakket Dynfos blijkt een bron voor verbeteringen te zijn. In de herontwerpfase is er voor elk knelpunt een oplossing en een nieuw ArchiMate model van het orderproces gemaakt. De volgende oplossingen zijn gevonden: ‘Checklist voor de verkoop’, ‘Calculatiemodule in Dynfos’, ‘Foutenregistratie in Dynfos’, ‘Tijdsregistratie in Dynfos’, ‘Een standaard assortiment’ en een ‘Reorganisatie’. Vier van deze oplossingen zijn geschikt bevonden en daarvoor is de financiële meerwaarde bepaald met een business case. De oplossing die het best aan de doelstelling van het onderzoek voldoet is de checklist voor de afdeling verkoop. De andere drie oplossingen hebben effect op meerdere afdelingen en zijn daardoor nog waardevoller. De belangrijkste aanbeveling is om te beginnen met de calculatiemodule omdat daar het meest mee te besparen is. Ten slotte wordt er aanbevolen om alle vier oplossingen samen in te voeren omdat deze samen met het ontwikkelde dashboard elkaar versterken. In een vervolgonderzoek is het goed om de werkmethoden van de afdelingen verkoop en calculatie in kaart te brengen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66680
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page