University of Twente Student Theses
Muizenbrabant
Walle, M.A. van de (2014) Muizenbrabant.
PDF
95MB |
Abstract: | Dierenrijk is op zoek naar een element/artefact/ontwerp wat de interactie tussen kind (basisschoolkinderen) en dier bevordert. Door dit ontwerp moeten de kinderen tussen de dieren kunnen spelen, maar zo dat het veilig is voor beide partijen. Er is een doelstelling opgesteld met onderzoeksvragen die de kennis doen verbreden zodat de doelstelling te bereiken is. Om een idee te krijgen hoe andere dierentuinen dit aspect opgezet hebben, zijn zeven dierentuinen in Nederland bezocht. Daarnaast is ook nog naar de visie van elke dierentuin gevraagd, om te kijken hoe zij het commercieel opgezet hebben. Zo zijn er een aantal dierentuinen die puur streven naar de beleving van de mens van de natuur of die weer gericht zijn op de kinderen, door veel speeltoestellen in het park te plaatsen. Omdat de opdracht zich richt op basisschoolkinderen is de ontwikkeling van deze doelgroep onderzocht op het fysieke, cognitieve, sociale en emotionele domein. Vervolgens is er alleen geconcentreerd op het fysieke domein omdat dat deel het belangrijkst is voor dit onderzoek, de andere drie domeinen worden buiten beschouwing gelaten. Kinderen hebben vanaf de geboorte een enorme nieuwsgierigheid,maar naarmate men ouder wordt, zwakt de nieuwsgierigheid wat af. Deze nieuwsgierigheid stimuleert de mens om the ontdekken, te onderzoeken en te groeien/leren. Ook is er nog gekeken naar de verschillende soorten speeltoestellen die op de markt te vinden zijn. Er is heel erg veel mogelijk wanneer er verschillende losse elementen met elkaar verbonden worden. Een aantal dagen meelopen met de dierenverzorgers geeft ook een goede indruk hoe de dieren in de dierentuin leven; welke voeding ze krijgen, waarom en wanneer, hoe ze de dieren trainen en hoe het schoonmaken van de verblijven in zijn werk gaat. Vervolgens zijn er in de ideefase zo veel mogelijk ideeën gegenereerd voor allerlei verschillende diersoorten. Bij elk idee is een schets gemaakt en staat een korte uitleg. Daarna is er een Programma van Eisen opgesteld om het uiteindelijke ontwerp te kunnen toetsen. De belangrijkste eis is dat het ontwerp binnen de visie van Dierenrijk moet passen; het moet geschikt zijn voor kinderen. Al deze ideeën zijn voorgelegd aan de opdrachtgever en hij heeft één idee gekozen die verder uitgewerkt zal moeten worden; de muizenstad. Voor de muizenstad ontstonden er drie concepten: 1. Van Gogh, 2. Eindhoven en 3. Brabant. Uiteindelijk is het concept Brabant gekozen door persoonlijke voorkeur en dit concept is vervolgens tot in detail uitgewerkt. Het bestaat uit een verhoogd knuppeltjesbruggetje dat door het Brabantse landschap kronkelt, waar de muizen onderdoor kunnen lopen. Voor de kinderen is er een speciale kruipgang waar ze zich echt muis kunnen voelen; ze komen heel dicht bij de muizen en ze komen ook nog eens een reusachtig colablikje tegen. Iets verder kunnen ze ook nog zien hoe het zichtveld van een muis is door door een verrekijker te kijken. Het ontwerp brengt echter nog wel wat vragen met zich mee, namelijk hoe worden de katten buiten gehouden. Zoals het ontwerp nu is, staan de deuren van de schuur altijd open. Daarnaast zou het leuk zijn als de muizen zich ook nog boven de bezoekers kunnen bevinden, alleen maakt het schuine dak dit wat gecompliceerder. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | ET: Engineering Technology |
Subject: | 20 art studies |
Programme: | Industrial Design BSc (56955) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/66765 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page