University of Twente Student Theses

Login

Nieuw concept voor het ontladen van pakketten

Hodenius, Liza (2014) Nieuw concept voor het ontladen van pakketten.

[img] PDF
20MB
[img] PDF
2MB
[img] PDF
2MB
Abstract:In dit verslag wordt het ontwerpproces beschreven waarin een oplossing voor het ontladen van trailers/ swap bodies word gezocht. Hierbij bestaat de lading van de trailers/ swap bodies uit pakketten die bulk- beladen zijn. Met bulkbeladen wordt bedoeld dat de pakketten los in de trailer/ swap body gestapeld liggen. De werkzaamheden die de operators moeten verrichten tijdens het ontladen van een trailer/ swap body zijn erg zwaar en ergonomisch niet verantwoord. De ergonomische aspecten verbeteren is een van de twee aandachtspunten die centraal stond tijdens deze opdracht. Het tweede aandachtspunt is de tijd die nodig is voor het ontladen van een trailer/ swap body. Hoe korter een trailer/ swap body aan een dock hoeft te staan, hoe flexibeler de klanten kunnen zijn in het regelen van hun logistieke proces. Naast deze aandachtspunten moest er gezocht worden naar een oplossing waarbij de pakketten naar de operator toe komen. Om een oplossing te vinden waarbij de ergonomische aspecten verbeterd werden en de ontlaadtijd verkort werd, is er ten eerste een analyse uitgevoerd. Hierbij is voornamelijk gekeken naar het huidige ontlaadproces en hoe de operator zijn werkzaamheden in de huidige situatie uitvoert. De ergonomische aspecten zijn ook onder de loep genomen. Hieruit bleek dat de belasting op het gebied van til- handelingen, de belasting ten gevolge van repeterende handelingen en ten gevolge van werkhouding absoluut niet aanvaardbaar zijn tijdens het ontladen van een trailer/ swap body. Tijdens deze analyse zijn de stakeholders geanalyseerd. De operator heeft belang bij een oplossing, zodat zijn werkzaamheden verlicht worden. De klant heeft belang bij een oplossing, omdat als de ontlaadtijd versneld werd, hij meer flexibiliteit heeft in het regelen van zijn logistieke proces. Vanderlande heeft baat bij een oplossing op dit gebied, omdat dit bijdraagt aan één van de bedrijfsdoelen van Vanderlande, namelijk het voorop lopen in het aanbieden van ergonomische oplossingen die tegelijkertijd de systeem performance verbeteren. Op basis van deze analyses is een programma van eisen opgesteld, met als belangrijkste eisen: • De oplossing moet semi- automatisch werken. • De pakketten moeten naar de operator toe bewegen. • De pakketten vallen maximaal 800mm. • De huidige loscapaciteit mag in geen geval verlagen. • Alle pakketcategorieën moeten afgehandeld kunnen worden. Voor het genereren van ideeën zijn de oplossingen van concurrenten en de ideeën die binnen Vanderlande al bestonden zijn in kaart gebracht. Daarnaast zijn er verschillende brainstormsessies gehouden. Er zijn 46 ideeën ontstaan in de categorie ‘Pakketten naar operator brengen’ en zes ideeën in de categorie ‘1D pakketstroom genereren’. Na het selecteren van de ideeën, zijn vijf conceptideeën gevormd met de overgebleven ideeën. Zij vormden de basis voor vijf verschillende concepten. Om te bepalen welk concept de beste oplossing vormt voor het probleem, zijn er principe tests uitgevoerd, heeft er een expert beoordeling plaatsgevonden en zijn de concepten getoetst aan het programma van eisen. Op basis hiervan is besloten om concept 1 en 2 verder uit te werken. De expert beoordeling heeft hier de doorslag voor gegeven. In concept 1 is de trailer/ swap body beladen met een aantal verrijdbare bakken waar de pakketten in zitten. Deze bakken worden automatisch uit de trailer/ swap body gehaald en gekiept. Op deze manier glijden de pakketten uit de bak op een transportband, waarna zij het sorteersysteem in gaan. Bij concept 2 wordt er aan de binnenkant van de trailer/ swap body op de bodem, tegen de achterwand en tegen het plafond een mat geplaatst. De pakketten worden op deze mat geplaatst tijdens het beladen. Tijdens het ontladen wordt deze mat samen met de pakketten uit de trailer/ swap body getrokken. Voor beide concepten is een technische uitwerking gemaakt en zijn de consequenties voor de stakeholders beschreven. De technische uitwerking bestaat uit een beschrijving van de verschillende onderdelen van de oplossing en een plattegrond van het depot waar de oplossing in geïntegreerd is. De concepten zijn vergeleken, maar om te bepalen welke oplossing de meeste potentie heeft, zal een onderzoek plaats moeten vinden naar of er toekomstige klanten zijn die de oplossingen aan willen schaffen en of zij bereid zijn om de investering te doen en de risico’s te nemen. Daarnaast moet er gekeken worden naar wat de voordelen voor VI zijn en of het voor hen ook interessant is om een of beide oplossingen aan te gaan bieden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66773
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page