University of Twente Student Theses

Login

Essay #66879

Zeeburg, R.B.T van (2015) Item availability restricted.

Full text not available from this repository.

Full Text Status:Access to this publication is restricted
Abstract:Bij een groot internationaal en beursgenoteerd bedrijf, gespecialiseerd in fast moving consumer goods heb ik mijn afstudeeropdracht uitgevoerd. Het bedrijf heeft één distributiecentrum in Nederland die de Benelux beleverd van producten van 2 verschillende divisies. Een van de belangrijkste processen binnen het distributiecentrum is orderpreparatieproces. Het prepareren van orders is een arbeidsintensief proces waarbij veel menselijke handelingen noodzakelijk zijn. Het prepareren van orders heeft een bepaalde performance wat in de KPI ‘picks per hour’ wordt uitgedrukt. Dit is een getal wat door onder andere een regressie een beeld schetst of het orderpreparatieproces sneller of langzamer dan gemiddeld verloopt. Een doel aan het begin van de master thesis was om dit proces te analyseren en mogelijke tekortkomingen te vinden en indien mogelijk verbetervoorstellen aan te leveren. In de loop van het afstuderen bleek dat grote veranderingen niet altijd mogelijk waren doordat alle distributiecentra wereldwijd zeer vergelijkbaar zijn opgezet. Structurele veranderingen waren hierdoor dus niet gewenst omdat dan de verschillende distributiecentra niet goed met elkaar kunnen worden vergeleken. Verder bleek dat het orderpreparatieproces al erg goed verliep. De performance van het distributiecentrum is één van de best opererende vergeleken met de andere distributiecentra van het bedrijf wereldwijd gezien. Het aantal fouten die gemaakt werden tijdens het orderpreparatieproces bleek ook zeer ruim binnen de toelaatbare grenzen te zijn. Echter bleek dat een ondersteunend proces van het orderpreparatieproces, het replenishment proces, niet optimaal was ingericht. Na een uitgebreide data-analyse bleek dat het aantal replenishments fors zouden kunnen dalen als producten op optimalere locaties werden toegewezen. De nieuwe toewijzing is gebaseerd op de interne vraag vanuit de orderpreparatiezijde en het aantal replenishments die de locatie benodigde. Een Excel-tool is hiervoor gemaakt om zo de optimale locatie te vinden. De KPI picks per hour wordt positief beïnvloed als de locatie van een product optimaal bepaald is. Minder out of stock situaties zullen voorkomen en replenishment verzoeken kunnen sneller worden uitgevoerd doordat het absolute aantal replenishments minder is geworden. Verder bleek ook dat de bezettingsgraad van het distributiecentrum te hoog was. Om dit te verhelpen is een voorstel in de vorm van een nieuwe layout gedaan met meer opslaglocaties om zo de bezettingsgraad te verminderen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:58 process technology
Programme:Industrial Engineering and Management MSc (60029)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/66879
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page