Visuele informatie voor vertrouwen? : veldstudie naar het effect van fotogebruik op vertrouwen in websites

Heins, J.W. (2007) Visuele informatie voor vertrouwen? : veldstudie naar het effect van fotogebruik op vertrouwen in websites.

[img]
Preview
PDF
446kB
Abstract:De betrouwbaarheid van een communicatiepartner is erg belangrijk op internet. Indien een website van een bedrijf niet betrouwbaar overkomt, zal er niet snel zaken mee worden gedaan. De betrouwbaarheid van een bedrijf wordt opgebouwd door (1) het vertrouwen in een bedrijf en (2) de beschikbare informatie over dat bedrijf. Door middel van een foto kan extra visuele informatie gegeven worden over het bedrijf. Aangezien betrouwbaarheid wordt opgebouwd uit vertrouwen en informatie, draagt deze informatie uit een foto bij aan de betrouwbaarheid. Volgens andere theorieën kan een persoon op een foto via sociale beïnvloeding het vertrouwen beïnvloeden. De prominentie van de foto kan van belang zijn, want als de foto als manipulatie gezien wordt kan de foto een negatief effect hebben op de betrouwbaarheid. Dit onderzoek betreft een veldstudie naar het effect van fotogebruik in websites op de ervaren betrouwbaarheid van het bedrijf en hoe dit leidt tot gedrag waar vertrouwen voor nodig is
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/673
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page