University of Twente Student Theses

Login

Verpakking voor het online verkopen van gekoeld voedsel

Timmerman, L. (2015) Verpakking voor het online verkopen van gekoeld voedsel.

[img] PDF
13MB
Abstract:Het bedrijf Johma wil het online kopen van gekoelde producten mogelijk maken voor de consumenten, omdat het bedrijf ziet dat het online verkopen van voedingsmiddelen nu in opkomst is. Het is de bedoeling dat de consument bij deze bezorgservice een voedselpakket kiezen of samenstellen. Kleinere vervoersmiddelen, bijvoorbeeld pizzascooters, zullen de gekoelde pakketten bezorgen. Het doel van deze opdracht is het ontwerpen van een koelverpakking die de producten gaat koelen tijdens het transport door de kleine vervoersmiddelen naar de consument. De koelverpakking moet aansluiten bij de wensen en eisen van de belanghebbenden. De materiaalkeuze van het koelmateriaal valt buiten deze opdracht. Eerst is het transport en de eisen en wensen van de belanghebbenden onderzocht. De producten worden ingepakt in de verpakkingspunt-hub en gaan daarna naar een lokale bezorgpunt-hub. Vanaf dit punt wordt de verpakking naar de consument thuis vervoerd. Er zijn vier voedselpakketten voor in de verpakking opgesteld, namelijk voor picknicken, lunchen, borrelen en barbecueën. De inhoud van deze pakketten is geverifieerd met een enquête. De pakketten bestaan uit luxe producten. De consument verwacht een verpakking die qua vormgeving aansluit bij deze luxe producten. Vervolgens zijn er verschillende ideeën voor de verpakking gegenereerd. De structurele vormgeving, zoals de indeling en afmetingen, van een rechthoekige, cilindervormige en zeshoekige verpakking is onderzocht. Uit testen met het koelmateriaal blijkt dat een rechthoekige doos het beste isoleert van de onderzoeksrichtingen. De verpakking die is ontworpen heeft de vorm van een postdoos en is gemaakt van golfkarton met een EB-golf. De E-golf zit aan de buitenkant en zorgt voor een kwalitatief hoog drukresultaat. De combinatie van een EBgolf is voldoende sterk om het zwaarste pakket te dragen. De verpakking is 45 cm breed, 34 cm lang en 11 cm hoog. Op de verpakking komt een informatiesticker, zodat de afzender, de lokale hub en de ontvanger duidelijk zijn. Een waarborgingssticker sluit de verpakking af. Deze sticker laat sporen achter bij het openen, waardoor de consument kan zien of de verpakking al eerder open is geweest. De verpakking is aan de binnenkant verdeeld in een houdbaar en een gekoeld gedeelte door een tussenschot. De gekoelde producten zitten in een aparte binnen verpakking en worden gekoeld door een laag ijs in kunststof zakjes. Deze vorm van koelen zorgt ervoor dat de producten tijdens het gehele transport een temperatuur onder de 7˚C houden. De ontworpen verpakking kan dus het voedselpakket voldoende koelen tijdens het vervoer naar de consument. De koelverpakking voldoet aan een groot deel van de opgestelde eisen en sluit daarmee aan bij de eisen en wensen van de belanghebbenden. Er zijn echter ook nog delen van de verpakking die verder getest en uitgewerkt moeten worden. De kosten moeten uitgebreider worden berekend. De snelheid van het vouwen en vullen moet getest worden, evenals de bescherming tegen botsen en schokken. Daarnaast is er alleen een voorbeeld van de grafische vormgeving gegeven. Met de richtlijnen uit de stijlcollage kan de uiteindelijke grafische vormgeving worden gemaakt. Voor de gehele bezorgservice moet de vormgeving van de verpakking, de website en de app voor de transporteurs met elkaar overeenstemmen, zodat de gebruikers één beeld krijgt van de bezorgservice. Verder is de logistiek nu de grootste uitdaging. Een belangrijk punt is op welke manier de bezorgservice voldoende mensen kan aantrekken om als transporteur te rijden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/67572
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page