University of Twente Student Theses

Login

Het verbeteren van user navigatie en object interactie in virtual reality

Alers, J.E. (2015) Het verbeteren van user navigatie en object interactie in virtual reality.

[img] PDF
11MB
Abstract:In deze opdracht wordt een betere manier van navigatie en interactie in virtuele omgevingen ontworpen. Dit is in opdracht van het bedrijf Smart2IT in Hengelo. Deze opdracht richt zich op de virtuele 3D ervaringen die Smart2IT maakt voor smartphones. Zij maken onder andere applicaties voor projectontwikkelaars die nog niet gebouwde woningen willen verkopen door middel van Virtual Reality. In deze virtuele omgevingen kan rondgelopen worden en kan er interactie worden aangegaan met de omgeving. De huidige manier van navigeren werkt desoriënterend en is onprettig. In dit project is eerst onderzoek gedaan naar de opdrachtgever: wat doen ze precies, wat voor materialen gebruiken ze en wie zijn hun klanten. Vervolgens is er onderzocht wat Virtual Reality eigenlijk is: waar wordt het voor gebruikt, wat is er voor nodig en wat zijn belangrijke factoren voor een goede ervaring. Als laatste onderdeel van de onderzoeksfase wordt een analyse gemaakt over de huidige manier van navigatie en interactie, een analyse over de concurrenten van Smart2IT (hebben zij ook navigatie en interactie in hun omgevingen en zo ja, op welke manier?) en een analyse over de verschillende gebruiksscenario’s van de programma’s van Smart2IT en de gebruikte headsets. Al deze analyses worden gebruikt om een programma van eisen op te stellen welke dient als rode draad in het ontwerpen van nieuwe concepten. Daarna zijn er ideeën bedacht van nieuwe manieren om te navigeren en interactie aan te gaan met de virtuele omgeving. Deze zijn vervolgens langs verschillende criteria gelegd om er achter te komen welke ideeën naar concepten gevormd kunnen worden. Dit heeft geleid tot drie concepten: Concept 1 Pijl, Concept 2 Vliegen en Concept 3 Aan-/uit-knop. Deze concepten zijn getest met een aantal proefpersonen om er achter te komen hoe deze proefpersonen de ervaring beleven en welke manier van interactie en navigatie zij het meest prettig vinden. Hierbij is gevraagd naar onder andere de mening van de proefpersonen, de mate van cybersickness en de mate van presence. Daarnaast worden deze concepten naast het opgestelde programma van eisen gehouden om een definitieve conceptkeuze te maken. Hierna is één concept verder uitgewerkt. Hierna zijn enkele kleine aanpassingen gedaan, zoals de grootte van bepaalde iconen, en de toevoeging van het aanpassen van de loopsnelheid. Deze aanpassingen zijn vervolgens getest bij een nieuwe groep proefpersonen. Bij dit tweede gebruiksonderzoek worden deze verbeteringen geëvalueerd en wordt de mate van collision detection en het gebruik van een avatar getest. De mate van collision detection en een avatar kunnen invloed hebben op de mate van presence die de gebruiker voelt. Uit dit gebruiksonderzoek volgen resultaten welke gebruikt worden om aanbevelingen te doen over de laatste ronde verbeteringen aan het concept. Deze verbeteringen worden niet meer uitgevoerd tijdens deze opdracht. Nadat de opdracht is afgelopen, zal Smart2IT de aanbevolen manier van navigatie en interactie in hun eerstvolgende applicatie implementeren en evalueren met de bijbehorende klanten.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/68108
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page