University of Twente Student Theses

Login

Op weg naar een betere voorraadbepaling bij Geas Energiewacht B.V.

Bakir, Oguzhan (2015) Op weg naar een betere voorraadbepaling bij Geas Energiewacht B.V.

[img] PDF
9MB
Full Text Status:Access to this publication is restricted
Abstract:Door een toename van de omzet in onderdelen heeft energieleverancier Geas het vermoeden dat sommige logistieke subprocessen inefficiënt verlopen. Om te kijken wat het probleem op logistiek gebied is en hoe dit kan worden aangepakt om de processen efficiënter te maken is dit onderzoeksrapport geschreven. Uit de probleemidentificatie blijkt dat optimalisatie van de voorraadbepaling de grootste impact zal hebben op het oplossen van het hoofdprobleem ‘’inefficiëntie in het logistieke proces’’. De voorraadbepaling is essentieel om te zorgen dat de monteurs de juiste onderdelen bij zich hebben tijdens een onderhoudsbeurt of storing, omdat het kan zijn dat er onderdelen vervangen moeten worden. Op dit moment wordt er geen standaardprocedure gevolgd om te bepalen of een onderdeel op voorraad in de auto moet liggen of per order wordt geleverd. De beslissingen die hierin genomen worden zijn enkel gebaseerd op ervaringen van werknemers. Dit is echter niet wenselijk, want de voorraadbepaling beïnvloedt het aantal pickregels en daarmee de werklast in het magazijn. Daarnaast kunnen er extra kosten ontstaan omdat delen van de voorraad in de auto niet gebruikt worden of juist de benodigde onderdelen niet aanwezig zijn. Het doel van dit onderzoek is het opstellen van een beslissingsmodel om de efficiëntie van het logistiek proces te verhogen. Efficiëntie doelt op het verminderen van het aantal pickregels rekening houdend met het serviceniveau, de bestel-, voorraad- en tekortkosten. Om een oplossing te vinden wordt eerst de huidige situatie geanalyseerd en vervolgens een literatuuronderzoek gedaan naar indicatoren met betrekking tot het bepalen van de voorraden die belangrijk zijn voor het beslissingsmodel. De oplossing is een beslissingsboom waarmee bepaald kan worden of een onderdeel op voorraad moet zijn in de auto of per order wordt geleverd. De relevante indicatoren voor de beslissingsboom zijn achtereenvolgens fase in de levenscyclus van de cv-ketel, volume, vervangingstijd, gebruik, kwetsbaarheid en kostprijs. De beslissingsboom vormt de kern voor de nieuwe voorraadbepaling en daarna wordt gekeken wat de gevolgen zijn van de boom. Voor onderdelen die wel op voorraad moeten liggen, is het noodzakelijk dat het aanvulniveau wordt bepaald. Bij de bepaling van het aanvulniveau wordt in de nieuwe situatie rekening gehouden met de minimalisering van de wekelijkse totale kosten aan de hand van het (R,S)-model. De onderdelen worden dan periodiek aangevuld zodra het voorraadniveau onder het bestelniveau komt te liggen met een reviewperiode van 3 dagen. Hierdoor blijft de werkdruk in het magazijn laag en kunnen de bestellingen gecombineerd worden zodat de transportkosten niet zullen stijgen. Door middel van een paar rekenvoorbeelden wordt aangetoond dat de totale wekelijkse kosten van een onderdeel verlaagd kunnen worden. Bovendien is er geen sprake van ruimtegebrek, omdat de voorraadkosten op de juiste wijze zijn meegenomen in de voorraadkosten. De verwachting is dat het resultaat van dit onderzoek hierdoor zal zorgen dat de integrale kosten gaan dalen. Ten slotte is er een implementatieplan opgesteld dat uit twee stappen bestaat, namelijk (1) het verzamelen van de benodigde gegevens en (2) het programmeren van het beslissingsmodel.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Geas Energiewacht B.V., Enschede, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:55 traffic technology, transport technology
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/68197
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page