University of Twente Student Theses

Login

De effectiviteit van verschillende instructiemethoden bij onderzoekend leren

Boshuizen, M. (2015) De effectiviteit van verschillende instructiemethoden bij onderzoekend leren.

[img] PDF
2MB
Abstract:Het is van belang dat leerlingen op een zo effectief mogelijke manier leren. Daarom is er onderzoek verricht naar de effectiviteit van verschillende instructiemethoden. Hierbij was de onderzoeksvraag: “Welke instructiemethode, te weten onderzoekend leren, onderzoekend leren met instructie of onderzoekend leren met taakstructurering, is het meest effectief bij leerlingen van groep 7/8?”. Er hebben 98 leerlingen meegedaan aan dit onderzoek van vier verschillende basisscholen. De leerlingen hebben een “Control of Variabeles Strategy” toets, een voorkennistoets en een onderzoekende leertaak gemaakt. Aan de hand van de resultaten van die toetsen zijn er berekeningen uitgevoerd over alle leerlingen, de verschillende groepen, de verschillende leeftijden en het geslacht van de leerlingen. Uit de analyses is gebleken dat er over het algemeen geen verschil is in effectiviteit tussen de verschillende instructiemethoden, alleen bij 12-jarigen blijkt onderzoekend leren met instructie het meest effectief te zijn. Ook heeft ondersteuning in de vorm van instructie of taakstructurering tot gevolg dat er beter wordt geëxperimenteerd. Als alle factoren worden meegenomen, is onderzoekend leren het minst effectief. De soort onderzoeksvraag kan hier een verklaring voor zijn. Daarnaast worden er aanbevelingen voor de praktijk en voor verder onderzoek gegeven.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/68413
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page