University of Twente Student Theses

Login

Invloed van social presence op het taalgebruik van de leugenaar

Nguyen, Thuy (2014) Invloed van social presence op het taalgebruik van de leugenaar.

[img] PDF
1MB
Abstract:In 2001 in Duitsland, Darmstadt heeft docente Heidi K. haar collega Horst A. ten laste gelegd haar te hebben verkracht. Haar getuigenis zorgde ervoor dat hij in 2002 onschuldig naar de gevangenis moest om de straf van 5 jaar volledig uit te zitten. Nadat hij werd vrijgelaten, kreeg hij geen baan meer als docent en moest van overheidssubsidie leven. Later werd er een nieuw proces gestart, waaruit bleek dat de getuigenis van Heidi K. niet waar was. Tegenstrijdige uitspraken van haar brachten de leugen aan het licht. Voordat Horst A. in 2011 door de Duitse rechters uiteindelijk werd vrijgesproken, was hij helaas al aan hartfalen overleden. Deze valse getuigenverklaring is geen uitzonderlijk geval. In de krant Die Zeit (2011) werd vermeld dat rechter Ralf Eschelbach, van het Hooggerechtshof in Karlsruhe, in zijn onderzoek van mei 2011 het percentage onterechte veroordelingen op een kwart schat. Liegen gebeurt in het dagelijks leven. Volgens DePaulo en Kashy (1998) vertellen mensen gemiddeld een tot twee leugens per dag. Er zijn verschillende redenen waarom mensen liegen, bijvoorbeeld om psychologisch winst te behalen. Ze willen geraffineerd overkomen, zichzelf voor afkeuring van anderen beschermen of pijn vermijden (DePaulo, Lindsay, Malone, Muhlenbruck, Charlton & Cooper, 2003). In de meeste gevallen worden leugens niet ontdekt, wat op zich niet erg is, wanneer ze geen ernstige consequenties hebben. Soms kunnen leugens in kritische situaties, zoals het voorbeeld hier laat zien, ernstige gevolgen hebben, vooral wanneer ze te laat of helemaal niet aan het licht komen. Het is dus van belang voor justitie om leugens te herkennen om deze te kunnen voorkomen. Recente onderzoeken laten zien dat aan het taalgebruik van mensen te zien is of ze liegen of niet. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe dit fenomeen tot stand komt. Het wordt verondersteld dat het te maken heeft met impression management. Mensen hechten namelijk veel waarde aan om door anderen in een positief licht te worden gezien. Liegen wordt echter geassocieerd met het niet aanhouden van morele normen en wordt als sociaal ongewenst geacht. De angst om door anderen door het liegen afgekeurd te worden, zou een mogelijke verklaring kunnen bieden waarom leugenaars hun taalgebruik veranderen. In consumentenonderzoeken is al gebleken dat mensen impression management vertonen, wanneer anderen aanwezig zijn. In dit onderzoek zal worden gekeken of dit ook voor liegen geldt. Onderzoeksvraag: In hoeverre heeft Social Presence invloed op het taalgebruik van een leugenaar?
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/68478
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page