De kust - meer dan hoogwaterbescherming. Een verkenning van de baten van kustlijnzorg
Andringa, T.E. (2015)
In 1990 is een nieuw beleid ten aanzien van kustlijnzorg ingevoerd. Dit beleid, dat bestaat uit
het uitvoeren van suppleties, wordt, met enkele aanpassingen, nog steeds gevoerd. Doel is om
de kustlijnpositie te handhaven om op die manier het achterland beschermd te houden tegen
overstromingen vanuit de zee. Voor de veiligheid is deze wijze doelmatig, echter dient de kust
meerdere functies dan alleen veiligheid. Onduidelijk is echter wat de baten van kustlijnzorg zijn
voor al deze functies. Dit onderzoek beschrijft wat deze functies zijn en geeft een eerste
indicatie van de baten van kustlijnzorg voor deze functies.
Op basis van literatuuronderzoek zijn functies onderscheiden: binnendijkse veiligheid,
buitendijkse veiligheid, strandrecreatie, waterwinning, natuurwaarden en gaswinning.
Binnendijkse veiligheid is over de gehele kust een functie. De indicator duinvoetpositie is
bepalend voor de binnendijkse veiligheid; duinvoetachteruitgang leidt tot een vergroting van de
faalkans van de duinen. Door de faalkansverandering met de schades bij een overstroming te
vermenigvuldigen, kunnen voor iedere locatie de baten van kustlijnzorg berekend worden.
Buitendijkse veiligheid is volgens huidige studies vooral afhankelijk van het afslagprofiel en de
optredende waterdiepte. In dit onderzoek konden deze niet bepaald worden waardoor er geen
baten voor deze functie zijn.
Strandrecreatie kent vele vormen die verschillen in gewenste strandbreedte. Het verschil tussen
de duinvoetpositie en de kustlijnpositie is de indicator voor deze functie. Een verandering in
strandoppervlakte heeft een waarde van €80.000 per hectare. Wanneer extra strandoppervlak
weinig extra voordelen meer heeft, is deze waarde 10 maal zo klein.
Drinkwaterwinning in de duinen gebeurt op enkele plekken langs de Hollandse kust. De indicator
voor deze functie is de duinvoetpositie. Wanneer deze landwaarts verschuift komt het zoute
zeewater ook verder landwaarts wat, wanneer het dicht genoeg bij het waterwinningsgebied
komt, mengt met het zoete water. Door het verloren volume in zoet water te vermenigvuldigen
met de jaarlijkse omzet per volume-eenheid, kunnen de jaarlijkse negatieve baten bepaald
worden. Positieve baten zijn er niet voor drinkwaterwinning.
Voor het bestaan van natuur wordt een variabele waarde toegekend, afhankelijk van de leeftijd
van de duinen. De indicator voor deze functie is duinvoetpositie. Verandering van deze positie
leidt tot verandering in duinoppervlak wat na vermenigvuldiging met de waarde leidt tot de
baten voor natuur.
Gaswinning komt weinig voor langs de Hollandse kust. Daarnaast vindt het dermate ver van de
kust plaats dat verondersteld wordt dat suppleren hier geen effect op heeft.
Met de NourishmentTool is het effect van twee suppletiestrategieën op de duinvoetpositie en de
kustlijnpositie doorgerekend, hiervoor is de Hollandse kust beschouwd in de periode 1990 –
2010. Allereerst is dit gedaan voor de situatie zonder suppleties (strategie [1]) en daarnaast
met suppleties gesimuleerd zoals ze ook daadwerkelijk uitgevoerd zijn (strategie [2]). In
situatie [1] verschuift zowel de kustlijn- als de duinvoetpositie in verloop van tijd bijna overal
landwaarts, dit heeft voor iedere functie negatieve baten als gevolg. In situatie [2] liggen beide posities bijna overal op of verder zeewaarts dan het geval was in 1990. Maar in elk geval nooit
verder landwaarts dan de positie zou zijn in situatie [1]. Kustlijnzorg heeft dus voor alle locaties
een positief effect op de kustlijn- en duinvoetpositie en daarmee op de baten. Voor situatie [2]
zijn door dit positieve effect de jaarlijkse baten voor recreatie, natuur en veiligheid nu bijna
overal positief, voor waterwinning zijn de baten op 0 uitgekomen.
Met name de baten van kustlijnzorg ten opzichte van niet suppleren voor recreatie zijn groot;
zo’n 15 miljoen euro in 2010. Die voor natuur zijn significant kleiner (€2.500.000) door de
lagere waarde voor natuuroppervlakte. De baten van veiligheid zijn nog lager dan natuur,
ongeveer een miljoen euro in 2010. Dit komt omdat de veiligheid van de duinen op veel plekken
al erg hoog is. Hierbij is alleen uitgegaan van binnendijkse veiligheid. Die van buitendijkse
veiligheid zijn niet bepaald maar kunnen voor aanzienlijk hogere veiligheidsbaten zorgen. De
baten van waterwinning zijn met een waarde van bijna één miljoen het laagst en bestaan enkel
uit het naar 0 reduceren van de kosten.
Omdat er onzekerheden in de berekeningen zitten, kunnen de waardes van deze baten
afwijken. Kwalitatief kan er echter wel geconcludeerd worden dat kustlijnzorg positief bijdraagt
aan de functies van de kust; binnendijkse veiligheid, recreatie, waterwinning en natuur. Met
name voor recreatie zijn de baten hoog. De andere functies hebben voordeel bij kustlijnzorg
maar voor waterwinning en natuur aanzienlijk minder, voor binnendijkse veiligheid lopen de
baten pas op langere termijn op.
Andringa-Tessa.pdf