University of Twente Student Theses

Login

Onderzoek naar de bevaarbaarheid van de Regge voor de Enterse Zomp

Stokvis, B.I. (2015) Onderzoek naar de bevaarbaarheid van de Regge voor de Enterse Zomp.

[img] PDF
27MB
Abstract:Op grond van drie beleidsdocumenten is de Regge vanaf het jaar 2000 omgevormd tot een meer natuurlijke rivier met ruimte voor waterberging. Het deel van de Regge tussen Goor-­‐ Enter-­‐Rijssen is één van de laatste ontbrekende schakels. De komende jaren zal dit traject ingericht worden in het kader van het project “Reggedal Enter”. Aanvankelijk was er bij het ontwerpen van het hydraulisch profiel uitgegaan van een Regge zonder stuwen in dit gebied. Echter zou dit nadelig uitpakken voor landbouw-­‐ en recreatiedoeleinden. Mede naar aanleiding van reacties vanuit de landbouw, de Gemeente Wierden en de Regionale Stichting Enterse Zomp heeft het algemeen bestuur van het waterschap Regge en Dinkel op 21 oktober 2012 onder andere besloten dat bij de herinrichting van de Regge bij Enter in gezamenlijkheid met de Regionale Stichting Enterse Zomp een innovatieve oplossing gezocht zal worden om zowel een natuurlijke rivier aan te leggen als de bevaarbaarheid van de Regge te waarborgen, behoudens extreme omstandigheden. Het doel van dit onderzoek was om het bevaarbaarheidsknelpunt te kwantificeren en oplossingsrichtingen aan te dragen. Hierin moest antwoord worden gegeven op de vraag op welke manier de rivier de Regge, behoudens extreme omstandigheden, op innovatieve wijze bevaarbaar gehouden kan worden voor de Enterse zomp. De methode van onderzoeken is geweest om eerst de situatie te analyseren. Op basis van deze analyse is het knelpunt gekwantificeerd. Van daaruit zijn weer verschillende oplossingen voorgedragen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/68710
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page