University of Twente Student Theses
Professionele ontwikkeling van samenwerkende universiteitsdocenten : de relatie tussen bevlogenheid, self-efficacy en resources in professionele ontwikkeling
Snijder, K. (2015) Professionele ontwikkeling van samenwerkende universiteitsdocenten : de relatie tussen bevlogenheid, self-efficacy en resources in professionele ontwikkeling.
PDF
578kB |
Abstract: | In de huidige maatschappij waarin mensen hun kennis overal vergaren verschuift de rol van universiteiten van kennisaanbieder naar aanbieder van coaching op projectbasis zonder vaststaande vakgebieden. De rol van docenten verandert daarmee ook. Het Twentse Onderwijsmodel- geïmplementeerd op de Universiteit Twente- is met deze nieuwe structuur ingericht. Er zijn elf modulecoördinatoren in deze onderwijsinnovatie geïnterviewd die ook onderwijs gaven. Daarbij is onderzocht op welke manier de praktijkervaring van docenten, self-efficacy, bevlogenheid en job resources een rol hebben binnen de professionele ontwikkeling van docenten. Doordat er intensieve samenwerking was tussen docenten bleek automatisch wederzijdse steun en feedback te ontstaan. Belemmeringen werden gevonden die de bevlogenheid van docenten wegnamen en daarmee verdere inspanningen om professioneel te ontwikkelen in de weg stonden. Er kon geen eenduidige relatie worden gevonden tussen self-efficacy en de inzet voor professionele ontwikkeling. De conclusies uit dit onderzoek leidden tot een aantal aanbevelingen voor theorie en praktijk. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/68759 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page