University of Twente Student Theses

Login

De rol van leerlingkenmerken en de thuissituatie van leerlingen bij vaardigheden in digitale geletterdheid

Muller, A. (2015) De rol van leerlingkenmerken en de thuissituatie van leerlingen bij vaardigheden in digitale geletterdheid.

[img] PDF
889kB
Abstract:Het doel van deze studie was het identificeren welke rol leerlingkenmerken en factoren in de thuissituatie spelen bij de vaardigheden in digitale geletterdheid van leerlingen. Digitale geletterdheid wordt hierbij gedefinieerd als “het vermogen om de computer adequaat te gebruiken voor het zoeken, analyseren, kritisch beoordelen, creëren en delen van digitale informatie in verschillende contexten.” In dit onderzoek zijn secundaire analyses uitgevoerd op de Nederlandse data van de ICILS-studie. Dit was een internationale studie naar de vaardigheden in digitale geletterdheid van leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs. In Nederland hebben 2197 leerlingen deelgenomen aan ICILS. Er is een meerniveau regressieanalyse uitgevoerd om te onderzoeken welke leerlingkenmerken en factoren in de thuissituatie een rol spelen bij de vaardigheden in digitale geletterdheid van leerlingen. De resultaten van de analyses laten zien dat meisjes betere vaardigheden hebben dan jongens. Ook de onderwijsrichting van leerlingen en hun etniciteit hebben een positieve samenhang met vaardigheden in digitale geletterdheid. Andere variabelen die een positief verband hadden met vaardigheden in digitale geletterdheid, waren het aantal boeken thuis, het computergebruik thuis, het zelfvertrouwen in basisvaardigheden en de computerattitude. Het zelfvertrouwen in complexe vaardigheden op de computer bleek een negatieve samenhang te hebben met vaardigheden in digitale geletterdheid.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/68850
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page